Viisi vinkkiä kunnon kohottamiseen

Fyysisen hyvinvoinnin merkitys asiantuntijatyössä

On selvää, että hyvä kunto on tärkeä tekijä fyysisessä työssä – se on itse asiassa työntekijän työväline. Mutta fyysisellä hyvinvoinnilla on valtava vaikutus myös asiantuntijatyössä.

Tutkimusten mukaan työikäisistä suomalaisista yli kolmannes liikkuu terveytensä kannalta liian vähän ja puolet suomalaisista kokee olevansa huonossa kunnossa. Kuulostaa hurjalta, sillä terveys on ihmisen työkyvyn perusta!

Säännöllisen liikunnan positiiviset vaikutukset

Liikunta vahvistaa fyysisten voimavarojen lisäksi myös psyykkisiä voimavaroja – liikunnalla onkin laaja ja monimuotoinen vaikutus ihmisen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseenkin elämään.

Säännöllinen liikkuminen:

  • auttaa hallitsemaan työstressiä ja rentoutumaan,
  • vähentää unettomuutta ja antaa virkistävän unen,
  • on nopea keino palautua,
  • vähentää kielteisiä tuntemuksia ja ärtymystä,
  • vähentää jännittyneisyyttä, ahdistusta ja suojaa mielialaa masentavissa elämäntilanteissa,
  • parantaa itsetuntoa ja elämänhallintaa

Säännöllinen liikunta vaikuttaa fyysisten sekä psyykkisten toimintamekanismien kautta positiivisesti monella tavalla työsuoritukseen ja työkykyyn.

Liikunnasta saadut onnistumisen ja mielihyvän kokemukset sekä tunne vireyden ja jaksamisen lisääntymisestä antavat voimaa myös muille elämän alueille: työhön, opiskeluun ja perhe-elämään

Liikunnalla on erittäin monipuolinen vaikutus aivojen toimintaan – muistiin, luovuuteen, keskittymiskykyyn ja mielialaan. Itse asiassa liikunta ehkäisee paremmin muistin heikentymistä kuin esimerkiksi ristikot ja sudokut, joilla monet harjoittavat muistiaan. Lue blogimme liikunnan vaikutuksesta aivoihin.

Miten fyysistä kuntoa voi ylläpitää ja parantaa?

Ihmisten luontainen aktiivisuus on laskenut. Hyötyliikunta – kuten työmatkojen kulkeminen pyörällä tai kaupassa käynti kävellen – on vähentynyt. Samaan aikaan ihmiset istuvat nykyään jo vaarallisen paljon. Niin paljon, että yhä useammin on alettu puhua istumisen tappavasta vaikutuksesta.

Tärkeintä terveyden edistämisessä on fyysinen aktiivisuus eli paikallaanolon vähentäminen. Jokainen otettu askel on parempi kuin istuminen.

Näin fyysistä hyvinvointia voi parantaa:

  • Liikkumalla vapaa-ajalla mahdollisimman paljon ja monipuolisesti
  • Harrastamalla hyötyliikuntaa aina kuin mahdollista. Auton voi korvata polkupyörällä, hissin portailla ja töihin voi mennä kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä. Työmatkansa julkisilla kulkevat saavat päivittäin keskimäärin 2000 askelta enemmän kuin omalla autolla liikkuvat!
  • Sisällyttämällä työpäivään riittävästi taukoja. Jos käytössäsi on sähköpöytä, muista nostaa se välillä ylös. Pidä taukoja, joiden aikana liikut ja liikuttelet itseäsi.

Hyvän ohjenuoran terveyden ylläpitämiseksi löydät vuonna 2019 julkaistusta uudistetusta aikuisten liikuntasuosituksesta

Yritykset voivat tukea työntekijöidensä aktiivista ja liikunnallista elämäntapaa virike-edulla. Virike on liikunta- ja kulttuurietu, jolla työntekijät voivat harrastaa haluamaansa liikuntaa heille sopivassa paikassa. Virike käy yli 7 000 paikassa ympäri Suomen!

Lue miten DNA aktivoi henkilöstöään liikkumaan.

 

Tutustu virike-etuun

 

Lähteet:

https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/terveyden-edistaminen-tyopaikalla/elintavat-ja-tyohyvinvointi/

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/26540/1/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201102081758.pdf

 

4.06.19

Onko suutarin lapsilla kengät? Näin edenrediläiset käyttävät liikunta- ja kulttuurietua eli virikettä

Jokaisella on oma tapansa palautua - edenrediläiset käyttivät vuoden aikana virike-etua 80 eri paikassa!

Lue lisää
15.10.19

Viisi vinkkiä kunnon kohottamiseen

Kuuluuko treeniohjelmaasi pelkkää salitreeniä tai lenkkeilyä? Katso vinkit monipuoliseen liikuntaan.

Lue lisää
Viisi vinkkiä kunnon kohottamiseen

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.