mikrotauko - keppijumppa, puolapuut

Mikrotauot päätetyöskentelijän kehon ja mielen terveyden tukipilarina

Istumisen vaaroista on puhuttu jo jonkin aikaa. On tiedetty, että jos ihminen istuu työmatkat autossa, kahdeksan tuntia työpöydän ääressä ja vielä illalla sohvalla televisiota katsellen, ei keho voi hyvin vaikka kävisi viikossa viisi kertaa juoksulenkillä ja juoksisi maratoneja.


Lääketieteen kandidaatin Ville Vasankarin väitöskirjatutkimuksessa kävi ilmi, että paikallaan istuminen on vielä haitallisempaa kuin aiemmin on luultu. Paikallaan oleminen on itsessään sydän- ja verisuonitautien riskitekijä, vaikka harrastaisi vapaa-ajallaan paljonkin liikuntaa. Tutkimusten mukaan jo lukuisat vähintään kymmenen minuutin paikallaanolojaksot näyttävät olevan riski terveydelle. Näin ollen pienet liikkumista sisältävät mikrotauot tosiaan ovat merkittäviä pitkäaikaisen hyvinvoinnin ja terveyden ylläpidon kannalta.

Fyysisten etujen lisäksi lyhyet mikrotauot ovat erittäin tärkeitä myös aivoillemme. Asiantuntijatyötä tehdään ajatuksen tasolla aamusta iltaan. Se heijastuu usein uneen ja asiantuntijatyön tärkein resussi, aivot, eivät saa tällöin riittävästi lepoa. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa yli 25% suomalaisista kokee lievää työuupumusta. Tämä ei johdu niinkään liian raskaasta työstä vaan siitä, että rajanveto työn ja vapaa-ajan välille ei ole välttämättä kovin helppoa ja toisaalta työn imu voi viedä mennessään. Uupuminen voi uhata vaikka työ olisi mielekästä ja kiinnostavaa.

Firstbeatin tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet työikäisistä suomalaisista ei palaudu arjessaan riittävästi! Viime aikoina on herätty huomaamaan, että palautuminen työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin ei enää riitä vaan aivojen täytyy saada palauttavia hetkiä myös työpäivän aikana.

Mutta ei hätää. Pienillä muutoksilla voi omaa terveyttään parantaa merkittävästi. Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan jo 20 minuutin vähennys päivittäisen istumisen määrässä ylläpitää terveyttä ja lihasmassaa.  Terveystalon johtava työterveyspsykologi Antti Aro puolestaan kertoo, että jo yhteensä kuuden minuutin verran selkeitä taukoja päivässä helpottaa merkittävästi palautumista työpäivän jälkeen.

Käy siis nappaamassa kuppi kahvia ja juttele kollegoiden kanssa muutama sana jostain muusta kuin työstä. Ja lähtekää yhdessä ulos lounaalle tai kävelypalaveriin haukkaamaan raitista ilmaa. Helpoin mikrotauko, jonka voi toteuttaa helposti kiireisenkin päivän keskellä on katsella hetki ulos ikkunasta seisten ja vapauttaa päätetyöskentelyssä rasittuneet niska ja hartiat venytyksillä ja liikkeillä. Voit myös kokeilla jumppaohjelman asentamista koneelle, sen voi säätää muistuttamaan liikkumisesta halutuin väliajoin. Pari jumppaliikettä vievät aikaa vain muutaman minuutin mutta ovat tärkeitä keholle ja mielelle.

Annathan siis kehollesi riittävästi liikettä ja aivoille riittävästi lepoa jo työpäivän aikana!

8.11.18

(Työ)hyvinvointi rakennetaan (työ)arjessa

Millainen taukokulttuuri teillä vallitsee?

Lue lisää
Saara Tikkanen
7.10.18

Henkilöstöeduilla aitoa hyvinvointia ja kilpailuetua – näin valitset edut työntekijöillesi

Tulevaisuudessa palkan merkitys motivaattorina vähenee entisestään.

Lue lisää
Henkilöstöedut motivointi ja sitouttaminen

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.