energy management

Miten saat lisää energiaa jokaiseen päivään?

Meillä oli ilo saada Nora Yrjölä Hintsa Performancelta puhumaan päivittäisen energiatason ylläpitämisestä. Luennon aihe keskittyi energy managementiin arjen rutiineissa, sekä töissä että vapaalla. Näistä tärkeitä ovat mm. palautumisen hetket sekä ilta- ja aamurutiinit.

Eniten energiaa kuluttaa kiire

Hyvinvoinnin takia jokaisen täytyy oppia ohjaamaan omaa energiaansa. Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion teoksessa Työkirja on oivallettu, että teemme töitä samoilla tavoilla kuin aiemmin, vaikka (työ)elämä on muuttunut. Meillä on jatkuvasti monta asiaa kesken, joista monikaan ei tule valmiiksi. Sähköposteja, soittoja, tapaamisia, kiireellisiä asioita vain tulee. Kuulostaako tutulta? Tämän kaltainen työn pirstaleisuus ja keskeytykset päivän aikana heikentävät keskittymistä, kuormittavat aivoja ja tekevät meistä tehottomampia. Näihin asioihin meillä Edenredillä halutaan kiinnittää huomiota.

Työn vaatimukset kasvavat koko ajan ja Nora puhui siitä, miten 10 vuoden päästä työ saattaa vaatia meiltä moninkertaisesti nykyisen suorituksen verran. Jo nyt elämme kiireiden keskellä, kun yritämme jakaa aikamme ja energiamme töiden, kodin ja harrastusten välillä. Näiden kaikkien väliset rajat myös muuttuvat koko ajan häilyvimmiksi. Jotta emme muserru muuttuvassa maailmassa, meidän täytyy muuttua.

Suorituksen optimointi aivotyössä

Havainnollistavana esimerkkinä Nora näytti meille, miten urheilijat optimoivat suorituksensa (ks. kuva alla). He treenaavat kovaa, kun treenaavat, vältellen keskitason suorittamista. Urheilja pyrkii toimimaan joko minimaalisella tai maksimaalisella suoritusteholla optimoiden näin myös palautumisen.

 

Työelämässä kognitiivisen suorituskyvyn kanssa toimii ihan samat periaatteet kuin urheilijallakin. On tehokkaampaa, jos optimoit energiasi ja työskennellessä teet töitä parhaalla mahdollisella tasolla, ja välillä tietoisesti irrotat ajatukset työstä luoden näin työpäivää taukoja, joilla on palauttava vaikutus.

 

 

 

Yksinkertaisimmillaan mikrotauko voi tarkoittaa silmien sulkemista ja keskittymistä hengittämään syvään. Mikrotauoista löytää paljon tietoa. Kirjoitimme aiheesta myös oman blogin.

Strategioita suorituksen optimoimiseksi

Mitä energian ja oman suorituksen optimoimiseksi voi sitten tehdä? Nora antoi meille neljä strategiaa, joiden avulla omaa suorituskykyä voi kehittää. Ensimmäiseksi Nora totesi, että pitäisi aloittaa eilisestä. Edellisen päivän ja erityisesti illan aktiviteetit vaikuttavat yöuneen, mikä vaikuttaa olennaisesti seuraavan päivän vireystilaan. Tärkeää on nukkua tarpeeksi ja olennaista on eritoten syvän unen määrä. Iltarutiinit ja nukkumisympäristö siis kuntoon!

Toiseksi strategiaksi Nora nimesi hyvän aloituksen päivälle. Mitä teet ensimmäisenä aamulla? Tutkitusti puhelimeen tarttuminen ei ole hyvä asia, vaan olisi hyvä malttaa 10-15 minuuttia ja antaa aivoillesi aikaa herätä. Erinomainen aloitus päivälle on jokin kevyt jumppa, mikä laittaa veren kiertämään. Jos otat siihen osuuden, missä pää on alaspäin esimerkiksi alaspäin katsovassa koirassa, lisää tämä verenkiertoa päässä ja antaa siten vielä lisän vireellesi. Entä mitä teet seuraavaksi aamuisin? Aineenvaihdunnan ja verensokereiden takia osana aamurutiineja olisi hyvä syödä aamupala. Aamupalan syömisen hyödyt vs. sen syömättä jättämisen haitat ovat monilla tutkimuksilla todettu, joten jos et syö aamupalaa, suosittelemme parin viikon testijakson avulla kokeilemaan mahdollisia positiivia vaikutuksia koko päivän jaksamiseen.

Kolmas Noran esittelemä keino parantaa energiatasoja oli työpäivän rytmitys. Hän suositteli luomaan strategioita paremman suorituskyvyn tavoitteluun, muistaen alussa esitellyn suorituksien ja palautumisen vaihtelun. Työpäivän rytmityksen strategiat voi jakaa neljään osa-alueeseen: fyysiset, ihmissuhteisiin liittyvät, mentaaliset ja henkiset strategiat.

 

 

Fyysiset ovat ravintoon ja aktiivisuuteen liittyviä tekoja, kuten riittävä veden juonti ja jumppatauot päivän aikana. Ihmissuhteisiin liittyvät strategiat linkittyvät positiiviseen muiden kohtaamiseen työpaikalla. Miten sinä suhtaudut muihin ja reagoit yllättäviin tilanteisiin? Mentaaliset strategiat ovat ajatusten järjestämistä vaikka to-do –listojen avulla, suunnittelemalla työpäiviä ja pitämällä taukoja, jotka voivat olla vaikka kauppalistan tai viikonlopun suunnittelua tai mindfulness-harjoituksia, joita on netti pullollaan. Viimeinen ryhmä työhön liittyviä strategioita ovat henkiset strategiat. On tärkeää miettiä, mikä oma tarkoitukseni on ja siten työni tarkoitus, mikä on minulle tärkeää. Hintsan core-mallissa tämä on kaiken ydin: kuka minä olen, tiedätkö mitä haluat ja voitko hallita omaa elämääsi.

Neljäs ja viimeinen Noran nimeämistä keinoista oman energian kehittämiseksi on vapaa-ajan merkityksellisyys. On tärkeää oppia myös olemaan suorittamatta. Jokaisella meistä pitäisikin olla hetkiä, jolloin tekee jotain vain sen mielihyvän takia, mitä siitä saa. On se sitten ystävien kanssa ajanviettoa, täysin yksin oloa tai perheen kanssa kotona olemista, jokainen meistä tarvitsee aikaa niille itselle tärkeille asioille.

Tavoitteena merkityksellisen ajan lisääminen elämässä

 

 

Jos sinulle jää tästä kirjoituksesta yksi ajatus, olkoon se seuraava: kaikki pienimmätkin päivittäistä energiatasoa nostavat hyvinvointiteot kannattavat. Monta pientä tekoa päivän aikana nostavat energiatasojamme jo sen verran, että se näkyy juuri siinä työpäivän jälkeisessä vapaa-ajassa. Siinä ajassa, joka on usein meille sitä rakkaiden ihmisten tai tärkeiden asioiden parissa vietettyä aikaa. Sitä elämässä merkityksellisintä aikaa.

 
Tee Hintsan “Better Life Pulse” -testi kartoittaaksesi nykyinen hyvinvointisi, sen täyttäminen vie vain 2-3 minuuttia.

Tee testi

8.11.18

(Työ)hyvinvointi rakennetaan (työ)arjessa

Millainen taukokulttuuri teillä vallitsee?

Lue lisää
Saara Tikkanen
2.12.18

Mikrotauot päätetyöskentelijän kehon ja mielen terveyden tukipilarina

Paikallaan istuminen on vielä haitallisempaa kuin aiemmin on luultu.

Lue lisää
mikrotauko - keppijumppa, puolapuut

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.