Meet Edenred People

Myyjänä Edenredin kentällä: kokemuksia Field sales -tiimistä henkilöstöetukumppanuuksien rakentajilta

Kello on 10 maanantai-aamuna ja Elimäenkadulla Edenredin toimistolla on jo täysi tohina. Sen tunnistaa hersyvästä puheensorinasta, näppäimistön naputuksesta ja kahvikoneen äänistä keittiössä. Tämän touhukkaan ympäristön keskellä muutama myyjistämme kertoi ajatuksistaan maailman suurimman henkilöstöetuja tarjoavan yrityksen riveissä. 

Edenredillä myynnissä on kaksi tiimiä, Field sales ja Inside sales. Tiimien nimen kuvaavat tekemisen tyyliä, Field sales – tai suomeksi voisi sanoa kenttämyynti – vastaa suurimmista asiakkuuksistamme ja työ on liikkuvaa. Inside sales on suunnannut huomionsa alle 100 työntekijän yrityksiin ja operoi pääosin toimistoltamme käsin. Pureutuessa lähemmin vielä Fieldin rooleihin, vastuita on tiimiläisten kesken jaettu tarkemmin Account Manager (AM), Key Account Managerin (KAM) ja Sales Executiven rooleihin. Roolit määräytyvät pääosin yrityksen kokoluokan mukaan. Osa tiimiläisistä keskittyy  uusien asiakkaiden hankkimiseen ja osa asiakassuhteiden kehittämiseen yhteistyön käynnistyttyä. Intohimo asiakastyöskentelyssä on yksi Edenredin arvoista ja onnistumista mitataan viikoittain. 

Varsinkin myynnissä vähintään yhtä tärkeää, kuin mitä tehdään, on tekijöiden persoonat ja Edenredillä jokainen saa olla oma itsensä. Raikuvasta naurustaan tunnemme Senior Sales Executive Mari Lahtisen, kuka liputtaa strategisen hyvinvoinnin rakentamisen puolesta niin korkealla, että ympäri Helsinkiä nousevat pilviä tavoittelevat rakennukset alkavat olla samoissa korkeuksissa. Ammattiurheilijan uralle tähdännyt Sales Executive Mikael Makkonen tuntee oman kokemuksen kautta hyvinvoinnin ja kuinka rutiinien ja hyvinvoinnin eri osa-alueiden täytyy olla kohdallaan, kun tavoitteet ovat korkealla. Julkisen puolen asiakkuuksia KAM Raine Farén hoitaa kuin puutarhuri kukkaa kämmenellä: kokemuksesta kumpuavalla hellällä mutta varmalla otteella. 

Kaikki kolme ovat yhtä mieltä siitä, että Edenredin henkilöstöeturatkaisuihin suhtaudutaan positiivisesti asiakkailla. Puhumme ratkaisusta, sillä kyse on paljon muustakin kuin esimerkiksi pelkästä lounasedusta tuotteena, vaan eduissa on kyse organisaatioiden omiin työhyvintointistrategiaan nivoutuvasta henkilöstöetuportfoliosta, johon pyrimme integroimaan myös mitattavia tavoitteita. 

 

On valtava ilo keskustella yrityspäättäjien kanssa Edenredin henkilöstöeturatkaisuista. Henkilöstön kokonaisvaltainen hyvinvointi otetaan suomalaisissa yrityksissä vakavasti ja henkilöstö nähdään arvokkaana voimavarana. Henkilöstöön halutaan investoidaja heidän tarpeitaan  ja toiveitaan kuunnellaan. Tätä henkilöstöhyvinvoinnin tarinaa haluamme olla käsikirjoittamassa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tarjoamamme etuportfolio on paljon muutakin kuin pelkkä ”tuote”, se on yhteinen matka. – Mari 

 

Tällä hetkellä on nähtävissä selkeästi se, miten työsuhde-eduista on varsin lyhyessä ajassa muokkautumassa erottautumistekijän sijaan odotusarvoinen työsuhteeseen kuuluva osa. Työnantajat etsivät apua muuttuvien työmarkkinoiden myllerryksessä ja keinoja työntekijöiden sitouttamiseen. 

 

Työsuhde-edut ovat hyvin ajankohtainen asia. Jokainen työnantaja haluaa, että organisaatio toimii tehokkaasti. Työnantajat tykkäävät siitä, että voivat antaa välineitä arjen hyvinvointiin.  On se sitten liikuntaa, palautumista tai elämyksiä kulttuurikokemuksien muodossa, meidän etumme toimivat kaikessa.  – Raine  

 

Hyvinvointi on viime vuosien aikana noussut suureksi trendiksi, joka ei näytä taantuvan ja voisi ajatella tämän olevan jo ajatusmaailmallinen muutos ennemmin. 

 

Edenredin ratkaisut ovat mielekkäitä myydä, sillä kyseessä on hyvä tuote, johon on helppo uskoa. Tämä on myyjän työssä asia nro 1, sillä täytyy uskoa tuotteeseen, jota myy. Markkinoilla kiinnostus myös kasvaa koko ajan.  – Mikael 

 

Hyvinvointikeskusteluun työnantajien kanssa liittyy myös suuria huolia työntekijöiden hyvinvointiin liittyen. Mari ja Mikael kertovat, kuinka usein tapaamisissa puhutaan sairauspoissaoloista ja työkyvyn ylläpitämiseen liittyvistä teemoista. Monet työnantajat tarjoavat etuja, mutta vielä harva organisaatio käyttää niitä stragisena työkaluna hyvinvoinnin rakentamisessa. Tässäkin on menossa muutos, jonka Mikael mainitsee huomanneensa selvästi viimeisten muutaman vuoden aikana. Kolme vuotta sitten keskustelut keskittyivät hintaan ja työnantajien ajatukset liittyivät paljolti etujen tarjoamisen taloudelliseen puoleen. Huomio on siirtynyt ja nyt ajatellaan enemmän hyvinvointia kuin rahanmenoa. 

 

Tämän hetken työelämä on hektistä ja Edenredin myyjänä pystyn auttamaan työnantajia huolehtimaan omistaan ja työelämässä olevia ihmisiä voimaan paremmin. Kuntapuolella tämä aspekti on mielestäni erittäin tärkeä, sillä kuntien työntekijöiden hyvinvointi tuottaa hyvää kuntalaisille. – Raine 

 

Mari muotoilee hyvin sen, miten meillä myyjän työssä nivoutuu todella mielenkiintoisella tavalla yhteen B-to-B ja B-to-C myynnin sekä markkinoinnin osa-alueilla. Myyjältä vaaditaan aitoa kiinnostusta ratkaisujen myyntiin, vain kyky myydä palvelua ei riitä, sillä täytyy myös haluta ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä. Myyjän on pakko ajatella siitäkin syystä, että kahta täysin samanlaista yritystä ei ole. Imurikauppiaan asenne ei riitä. Perinteinen B-to-B-myynti on hyvä pohja tähän työhön, mutta Edenredillä on mahdollista myyjänä kehittyä täysin eri tasolle. 

 

Työsuhde-etujen myynti voi äkkiseltään vaikuttaa helpolta ja yksinkertaiselta, mutta tähän liittyy tosiasiassa paljon yksityiskohtia ja taustalla on monia asioita, joista täytyy ymmärtää. Edenredin myyjänä pääsen myös näkemään eri alojen yrityksiä ja tapaamaan niistä päättäjiä, ja sekä yritykset että tapaamani henkilöt ovat keskenään tosi erilaisia ja kaikkien kanssa pääsee tekemään myyntityötä vähän erilaisesta näkökulmasta.  – Mikael 

 

Meillä myyjän tehtävässä saa ja täytyykin olla tosi vahva proaktiivinen ote ja tietynlainen visionäärinen ajattelu, miettiä asioita out-of-the-box. Olemme käytännössä IT-firma ja toimimme fintech-alalla. Myyjän roolissa auttaa tosi paljon, jos on prosessiymmärrystä esimerkiksi B-to-B päätöksentekoprosesseista, päättäjien kanssa toimimisesta ja erilaisista päätöksentekohierarkioista ja edellä jo mainitusta kuluttajakäyttäytymisestä. 

 

Inspiroidun työskentelystä eri toimialojen yrityspäättäjien kanssa ja konkreettisten edunsaajien aktivointipolkujen kehittämisestä. Joka asiakas on mielenkiintoinen, sillä kaikilla on ihan omat vahvuudet ja haasteet. Työssämme nivoutuvat saumattomasti yhteen B2B ja B2C myynnin ja markkinoinnin sävelet. Edenredillä pääsen vaikuttamaan ja kehittämään osaamistani. – Mari 

 

Työsuhde-edut liittyvät usein myös tiiviisti yrityksen kulttuuriin ja ne ovat konkreettisia asioita, joista puhumalla voidaan kuvata kulttuuria. Nykyisin asiakkaiden kanssa puhutaan paljon siitä, miten saadaan mahdollisimman moni hyödyntämään saatu etu, jotta se tukisi hyvinvointia ja myös, miten se toimisi aidosti sitouttamisen keinona. Varsinkin aloilla, missä kilpailu osaajista on kovaa, sitouttamisen keinoja etsitään ja näistä aiheista myyjämme keskustelevat usein. Kulttuurilliset aspektit nivovat yhteen nämä eri näkökulmat: millaisia tapoja lounaalla käymiseen liittyy, millaisia yhteisiä tapoja ja aktiviteetteja meillä on. Teemat kuten välittäminen ja huolehtiminen liitetään myös usein ratkaisuihimme. 

 

Ratkaisumme nähdään keinoina pitää huolta omista työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnista kokonaisvaltaisesti: henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Kunnioitetaan työntekijöitä ja osoitetaan se. – Raine 

 

Haemme tällä hetkellä vahvistusta myyntitiimiimme ja Edenrediin työnantajana voit tutustua enemmän urasivuillamme . Avoimeen Sales Executiven tehtävään voit tutustua Avoimet työpaikat -sivulla ja mikäli kiinnostut, hae jo tänään! 

 

 

14.11.19

Meet Edenred people - Vallu exploring the wonders of finance and Finland

I am Valentin, aka. Vallu. Born in Normandy (France) where I spent most of my childhood, and I moved to Britany (still in France) to study.

Lue lisää
Meet Edenred People
10.11.17

Meet Edenred People – Nykyisen työnsä luonut Lapin likkamme

Olen Janniina, Lapin likka ja päädyin Helsinkiin vuonna 2012 monien mutkien kautta.

Lue lisää
Meet Edenred People – Nykyisen työnsä luonut Lapin likkamme 1

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.