Ota paras versio itsestäsi käyttöön

 

Liftedin Taneli Rantala kävi pitämässä Edenredin väelle erittäin herättelevän ja innostavan luennon itsensä johtamisesta.

 


 

Tanelin mukaan suomalaiset tietävät paljon hyvinvoinnista, mutta tietomme ei syystä tai toisesta muutu käyttäytymiseksi – oli sitten kyseessä liikunta, terveellinen ravinto tai palautuminen. Tässä artikkelissa jaamme Tanelin erittäin konkreettiset ohjeet ja vinkit itsensä johtamiseen ja oman hyvinvoinnin parantamiseen.

Emme voi muuttaa koko elämäämme kerralla uusiksi tai edes elää elämämme jokaisella osa-alueella täydellisesti, koska resurssimme ovat rajalliset. Mutta kuten voittoa tavoittelevia yrityksiä, myös omia henkilökohtaisia resurssejamme täytyy johtaa, jotta saamme parhaan version itsestämme käyttöön.

Ihmisen voimavaratekijät voidaan jakaa kuuteen eri osa-aluseen:

Yksilön voimavaratekijät

Mikä yllä olevista on sinun elämässäsi tällä hetkellä heikoin kohta? Jos keskityt kehittämään heikointa osa-aluetta, parannat hyvinvointiasi merkittävästi.

“Itsensä johtamisessa ei ole mitään mystistä. Kyse on yksinkertaisesti omien resurssien kestävästä kehittämisestä ja järkevästä hyödyntämisestä. Niukkoja resurssejamme, etenkin energiaa, aikaa ja osaamistamme, kannattaa hallita tietoisesti johtaen, jotta saisimme ne käyttöön parhaalla mahdollisella tavalla ja synnytettyä mahdollisimman paljon tulosta niiden avulla. Henkilökohtaisessa elämässä tämä “tulos” ei välttämättä ole rahallista tulosta vaan vaikkapa merkityksellisyyden tunnetta tai onnellisuutta.” Taneli Rantala, Lifted

Pureudutaan seuraavaksi Tanelin mainitsemiin resursseihin – energiaan, osaamiseen sekä aikaan – hiukan syvemmin.
 

Energia – tätä voimme omalla toiminnallamme sekä lisätä että käyttää

 

Tavat ovat avain menestykseen

Hyvinvoinnin parantaminen lisäämällä hyviä tapoja elämään tai muuttamalla epäedullisia tapoja hyviksi vaatii kärsivällisyyttä. Tavan muodostuminen vie keskimäärin 66 päivää eli noin 2 kuukautta.

Jos ihminen päättää muuttaa yhden asiaan kerrallaan elämässään tavaksi, esimerkiksi kävellä joka päivä portaat töihin hissillä kulkemisen sijaan, sen onnistumisprosentti on 85. Jos ottaa samanaikaisesti työn alle kaksi muutosta – porraskävelyn sekä esimerkiksi vihannesten syömisen päivittäin – onnistumismahdollisuus on enää 35 %. Kolmen asian muuttaminen tavaksi yhtä aikaa onnistuu enää 10 % todennäköisyydellä!

Tee siis yksi muutos kerrallaan, näin saat vuoden aikana toteutettua kuusi hyvää, uutta asiaa elämääsi!
 

Energian hallinta

Energian hallinta

Kuvassa näkyvä vihreä sekä punainen viiva kuvaavat ihmisen energiatasoa kahtena peräkkäisenä päivänä. Vihreä viiva on päivä, jolloin ihminen syö lounaan, ja pitää taukoja päivän aikana irrottautumalla työstä. Punainen viiva puolestaan kuvaa kiireistä päivää, jolloin ihminen ei ehdi syödä eikä keskeyttää työtään edes lyhyiksi tauoiksi. Vaikka kiireisen työntekijän on sitä vaikea uskoa, vihreä päivä on yhtä tehokas kuin punainen!

Punaisella päivän huono vaikutus jatkuu työpäivän jälkeen. Kuten kuvaajasta voi huomata, työpäivän loppua kohden ero vihreän ja punaisen päivän energiatasossa kasvaa. Vihreän päivän jälkeen ihmisellä on vielä energiaa liikkua, tehdä järkeviä ruokavalintoja ja nauttia ajasta läheisten kanssa. Punaisen työpäivän jälkeen kotiin lähtiessä takki on tyhjä. Kaupasta ostetaan epäterveellistä ruokaa- nopeita hiilareita ja rasvaisia herkkuja. Ei jakseta urheilla. Kiukutellaan läheisille kotona. Ja kaikki nämä huonot valinnat heikentävät seuraavan yön unta.

Yllä olevasta kuvasta nähdään myös se, että suoritus- ja energiataso vaihtelevat päivän kuluessa. Aamuisin energiataso ja keskittymiskyky ovat huipussaan. Puhutaan ns. power hourista – jos ajoitat oikean tehtävän tuohon hetkeen, voit tuplata tehokkuutesi! Tee silloin asioita, jotka vaativat aivoiltasi eniten suorituskykyä. Iltapäivään, jolloin energiatasomme ja keskittymiskykymme ovat jo alempana, kannattaa puolestaan sijoittaa rutiinitehtäviä sekä töitä, joissa aivoilta ei vaadita maksimaalista suorituskykyä.

Suorituskyvyn vaihtelusta päivän aikana puhui myös Daniel Pink Nordic Business Forumissa. Lue blogiartikkelimme Danielin oivaltavasta puheenvuorosta.
 

Osaaminen – tätä voimme sekä käyttää että luoda lisää

 

Taneli esitteli kuvaajan, jossa toisena ulottuvuutena ovat yritykselle arvokkaat asiat ja toisena asiat, joissa sinä työntekijänä olet hyvä.

Osaaminen

Meidän kannattaa yrittää päästä pois tehtävistä, jotka kuuluvat laatikkoon numero neljä. Siellä ovat työt, joissa olemme hyviä, mutta joiden tekemisellä on vain hyvin vähän merkitystä yrityksen menestymiselle. Sen sijaan kaikista tavoittelemisen arvoisimpia ovat tehtävät, jotka kuuluvat laatikkoon kaksi. Kakkoslaatikon tehtävistä hyötyvät sekä yritys että sinä itse; ne ovat työnantajasi menestykselle arvokkaita tehtäviä ja tekemällä niitä kehityt itse. Oppimisen myötä nämä uudet oppimasi asiat siirtyvät laatikkoon numero yksi. Laatikkoon, jonka tehtävät ovat tärkeitä yritykselle, mutta suoriudut niistä vaivattomammin.
 

Aika – jos sinä et priorisoi elämääsi, joku muu tekee sen

 

Aika kuluu riippumatta siitä kuinka viisaasti sen käytät. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun tulee olla supertehokas kaiken aikaa. Mutta on hyvä olla jonkunlainen suunnitelma, milloin tekee mitäkin. Jos elämme ilman suunnittelua jatkuvassa kiireessä, menemme reaktiiviseen tilaan. Tällöin emme itse ole elämässämme kuskin penkillä vaan matkustajana. Menemme vain virran mukana ja joku muu päättää miten käytämme aikamme.

Kaikki tehtävät eivät ole samanarvoisia. Itse asiassa 20 % työstämme tuottaa 80 % tuloksistamme. Mutta miten tunnistamme kaikkien tehtävien joukosta ne merkityksellisimmät?

Usein työtehtävien edessä kysymme kysymyksen MITEN, joka viittaa työn laatuun. Mutta itse asiassa meidän pitäisi ensin kysyä MITÄ. Mitä teemme on tärkeämpää kuin miten sen teemme. Ennen mitä-kysymystä täytyy kuitenkin kysyä se kaikkein tärkein – MIKSI. Miksi työpaikkani on olemassa, miksi tiimini on olemassa, miksi työtehtäväni on olemassa, miksi minut on palkattu tähän. Mitä paremmin osaamme vastata miksi-kysymyksiin, sitä helpompi on löytää vastaus mitä-kysymyksiin. Ja sitä helpompaa on priorisoida tehtäviä sekä löytää tärkeimmät 20% sekä aiemman numerokuvan tärkeimmät eli laatikoiden yksi ja kaksi sisältämät työt.
 

Laatua, onnellisuutta ja tuloksia keskittymällä

 

Tiesitkö, että ihmiset käyttävät lähes 50 % valveillaoloajastaan ajattelemalla jotain muuta kuin sitä mitä tekevät juuri kyseisellä hetkellä? Uusimman tiedon valossa ihmisaivot eivät kykene multitaskaukseen eli keskittymään kahteen asiaan samanaikaisesti ellei kyseessä ole rutiinitehtävä, jonka voimme suorittaa ns. autopilotilla (esimerkiksi hampaiden pesu). Voimme tehdä asioita näennäisesti samaan aikaan, mutta todellisuudessa keskitymme vain yhteen kerrallaan ja multitasking on itse asiassa nopeaa vaihtelua tehtävien välillä. Tämä nopea vaihtelu aiheuttaa sen, että joudumme vähän väliä suuntaamaan uudelleen keskittymiskykymme tehtävästä toiseen sekä muistelemaan missä vaiheessa tehtävän suorittaminen oli. Tämä johtaa siihen, että kumpikaan tai mikään tehtävä ei tule tehtyä kunnolla tai tehokkaasti ja teemme virheitä.

Toinen Tanelin kertoma esimerkki on TV:n katselu ja syöminen samaan aikaan. Tämä on monelle mukava tapa, mutta johtaa helposti painonhallinnan ongelmiin. Huomiomme kiinnittyy tällöin televisioon emmekä juurikaan nauti syömästämme ruuasta – saatamme huomaamattamme napostella suuriakin määriä. Huomiomme suuntautuu televisiosta syömiseemme vasta kun alamme tuntea fyysistä huonoa oloa ylensyömisen vuoksi.

Jos tunnistat itsesi edellä olevista esimerkeistä, kokeilepa keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Kun keskityt vain syömiseen, nautit ruuasta todennäköisesti enemmän. Jos vietät aikaa ystävän tai perheenjäsenen kanssa, keskity vain yhdessäoloonne. Keskity työssä yhteen, käsillä olevaan työtehtävään kerrallaan – olet tehokkaampi, virheet vähenevät ja tehtävä tuntuu merkityksellisemmältä.

Aloita matka itsesi parempaan johtamiseen tällä tehtävällä: pidä päiväkirjaa päivänaikaisesta suoritustasosi ja keskittymiskykysi vaihtelusta viikon ajan.

Jos haluat kuulla ja oppia aiheesta lisää, tutustu Liftediin.

25.10.19

Täydellisen ajoituksen tieteelliset salaisuudet

Lue lisää
8.11.18

(Työ)hyvinvointi rakennetaan (työ)arjessa

Millainen taukokulttuuri teillä vallitsee?

Lue lisää
Saara Tikkanen

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.