Uusi aikuisten liikkumisen suositus

21.10.2019 julkaistu liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille kertoo terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikunnan lisäämiseen arjessa.

Uusimmassa ohjeessa sydämen sykettä kohottavan liikunnan sekä lihaskuntoa ylläpitävän liikunnan suositus pysyy ennallaan, mutta hyötyliikunnasta ja kevyestä liikuskelusta on poistunut vaatimus vähintään 10 minuutin liikkumishetkistä. Jokainen askel ja liike lasketaan! Uudessa suosituksessa huomioidaan myös riittävä uni sekä liiallisen paikallaanolon välttäminen.

Nämä ovat uuden liikuntasuosituksen osatekijät:

  • Sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista 2,5 tuntia viikossa. Tällaista liikuntaa on mm. uinti, sauvakävely, jumppa, tanssi ja retkeily. TAI liikuntaa rasittavalla teholla 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Esimerkiksi juoksua, pyöräilyä, hiihtoa ja pallopelejä.
  • Lihaskuntoa ja liikehallintaa vähintään 2 kertaa viikossa. Porraskävely, raskaat pihatyöt, ryhmäliikunta, kuntosali ja pallopelit lasketaan tähän luokkaan.
  • Kevyttä liikuskelua niin paljon kuin mahdollista. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kotiaskareita, kauppareissuja, portaiden käyttöä, koiran ulkoilutusta, pihatyötä, kävelypalavereja, perheliikuntaa.
  • Taukoja paikallaanoloon. Muista istumisen tauottaminen, seisomatyöskentely ja taukoliikunta.
  • Palauttavaa unta. Kun heräät virkeänä, tiedät nukkuneesi tarpeeksi.

Aikuisten liikuntasuositus

Lue lisää uudesta liikuntasuosituksesta UKK-instituutin sivuilta

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin henkilöstöeturatkaisuista? Autamme sinua mielellämme. Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä.