Kumppaneiden
tuki

Kumppaneiden
tuki

Kumppaneiden usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät apua ja tukea etujen käyttöpaikoille.

Työntekijöiden tuki ›             Työnantajien tuki ›

Edenred-kumppanuus, kumppanisopimus ja verkostoon liittyminen

Miten liityn Edenredin verkostoon?

Voit liittyä verkostoon verkossa, luomalla tunnukset ja rekisteröitymällä Kumppani-portaaliin. Katso yksityiskohtainen ohje rekisteröitymiseen.

Liity verkostoon täällä ›

Mikä on Kumppani-portaali?

Edenred Kumppani -portaali on verkostomme jäsenille kehitetty sivusto, jossa voit mm. seurata vastaanottamiasi mobiilimaksuja reaaliajassa, tarkistaa setelitilitykset, tilata noutopalvelun seteleille, päivittää yhteystietosi jne. Portaali kehittyy koko ajan ja tuomme sinne lisää palveluita kumppaneillemme.

Jos olet jo kumppanimme, rekisteröidy Kumppani-portaaliin ›

Jos et ole vielä kumppanimme, liity verkostoomme ›

Kuinka lisään uuden käyttöpaikan Edenredin verkostoon?

Rekisteröithän uuden käyttöpaikan verkkosivuillamme määrittelemällä käyttäjätunnuksen ja salasanan sekä antamalla yrityksen tiedot.

Mistä löydän sopimusnumeroni?

Löydät sopimusnumeronne Edenredin laskusta sekä tilityslomakkeesta.

Mikä on liiketunnus, jota kysytään verkostosopimuksessa?

Liiketunnus on numerosarja, joka löytyy korttimaksujen vastaanottoa koskevasta Kauppiassopimuksestasi (esimerkiksi Netsin, Tellerin, Bamboran, Osuuspankin kanssa). Jos et tiedä liiketunnustasi, olethan yhteydessä tahoon, joka tilittää sinulle korttimaksut.

Kuinka voin muuttaa tietojani/tehdä muutoksia sopimukseen?

Kumppani-portaalissa voit muokata yrityksesi käyttökohdehaku-, osoite- sekä laskutustietoja. Jos yrityksesi  ei ole vielä rekisteröitynyt portaaliin, rekisteröidy tästä.

Luottamukselliset tiedot, kuten tilinumeron muutos tai yrityksen nimen muutos, tulee tehdä tämän sivun alaosassa olevalla lomakkeella.

Jos haluat irtisanoa sopimuksesi, voit tehdä sen alla olevalla lomakkeella.

Miten muutan laskutusosoitetta tai laskutustapaa?

Laskutusosoitteen tai laskutustavan voit päivittää Kumppani-portaalissa.

Miten irtisanon sopimukseni?

Voit irtisanoa sopimuksen tämän sivun alareunan yhteydenottolomakkeella.

Saatte vahvistuksen irtisanomisesta käsiteltyämme pyyntönne. Sopimus päättyy sopimusehtojemme mukaisesti 30 päivän kuluttua ilmoituspäivästä. Irtisanominen koskee seteli-, kortti- ja mobiilituotteitamme.

Mahdolliset tilittämättömät setelit tulee tilittää 1 viikkoa (7 pv) ennen sopimuksen päättymispäivämäärää.

Miten hyödynnän Edenredin markkinointitukea?

Edenredin kumppanina voit hyödyntää Edenredin markkinointikanavia kuten Edenredin verkkosivuja, some-kanavia, kortinhaltijoiden mobiilisovellusta ja uutiskirjettä. Otamme mielellämme vastaan etenkin tarjouksia ja etuja kortinhaltijoille.

Lähetä tarjouksesi.

Ilmoitathan tarjouksen yhteydessä tarjouksen voimassaoloajan (suositus on vähintään 2kk), tarjoushinnan/alennuksen sekä normaalihinnan. Sekä mahdollisen verkkosivustonne, jonne voimme ohjata edunsaajat lukemaan lisää.

Mistä löydän Edenredin logon nettisivuilleni?

Kuvapankista löydät Edenredin logon sekä tuotekuvat.

Kuvapankkiin ›

Edenredin maksut, maksuvälineet ja tilitykset

Miten Edenredin tilitykset toimivat?

Korttimaksut

Saat tilityksen ostoista nopeasti (24–48 tunnin kuluessa) pankkitilillesi aivan kuin millä tahansa debit-kortilla maksettaessa. Ticket-korttimaksujen palvelupalkkiomaksut laskutetaan sinulta erillisellä laskulla kerran kuussa.

Seteleiden tilitys noutopalvelun avulla

Seteleiden noutopalvelu hakee setelisi suoraan toimipisteestäsi! Sen lisäksi, että palvelu säästää aikaa ja rahaa, se on myös turvallinen tapa toimittaa tilityksesi. Noutopalvelun kautta lähetetyt tilitykset ovat 100 % vakuutettuja.

Edenred maksaa tilitykset viiden pankkipäivän sisällä tilityksen saapumisesta Edenredille. Maksettavasta summasta on vähennetty provisio. Arkipäivinä kello 14.00 mennessä toimitetut setelit lasketaan ko. päivänä saapuneiksi. Toimitamme uusia tilityslomakkeita säännöllisesti ilman erillistä tilausta, mutta voit tilata niitä myös lisää alla olevalla lomakkeella.

Katso Seteleiden käsittely- ja tilitysohje.

Miten Edenred-maksujen vastaanotto, hallinnointi ja tilitys hoidetaan?

Olemme tehneet yhteistyöstä ja maksujen hallinnoinnista sinulle mahdollisimman mutkatonta. Asiakkaidesi käytössä on MyEdenred-sovelluksen kautta toimiva Edenred Pay -mobiilimaksu. Näin maksujen vastaanotto onnistuu myös ilman maksupäätettä!

Maksujen hallinnointi ja tilitys onnistuu helposti Kumppani-portaalissa, jossa voit seurata Edenred Hieronta -maksutapahtumia reaaliajassa ja tarkastella mobiilitilityksiä.

Miten Edenredin maksuvälineet toimivat kassalla?

Kortit

Edenred-kortti toimii kuin mikä tahansa pankkikortti (kortissa ei vain ole pin-koodia). Sillä voi tehdä myös lähimaksuja, tai kortin voi lisätä Apple Payhin tai Google Payhin, jolloin asiakas voi tehdä lähimaksuja puhelimellaan. Palveluntarjoajana sinulla on oikeus tarkistaa, että kortilla maksetaan veroedun piiriin kuuluvia aterioita tai palveluita.

Verohallinto määrittää lounasedulle vuosittaiset maksurajat; vuonna 2021 lounasedun korttimaksun minimiveloitus on 6,90 € ja maksimiveloitus 10,90 €. Liikunta- ja kulttuuriedulle ja työmatkaedulle ostorajoja ei ole, kortilta veloitetaan aina tasan palvelun summa.

Setelit

Lounas- ja Virikeseteleiden kääntöpuolella on tila setelinhaltijan allekirjoitukselle, sillä osa työnantajista saattaa seurata työntekijöiden seteleiden käyttöä. Käyttäjän nimi tai allekirjoitus eivät ole pakollisia, mutta sinulla on oikeus varmistaa käyttäjän henkilöllisyys, jos epäilet setelin väärinkäyttöä. Huomaathan, että setelistä ei anneta vaihtorahaa takaisin.

Edenred Pay mobiilimaksut

Asiakas näyttää maksettavan summan älypuhelimestaan ja todentaa maksun kassalla merkitsemällä kuitin käytetyksi. Voit tarkastaa mobiilimaksut Kumppani-portaalista joko reaaliajassa tai päivän päätteeksi. Tarvittaessa maksun voi myös peruuttaa suoraan portaalista.

Tarkista nämä seikat:

  • Maksettu summa ja yrityksesi tiedot ovat oikein
  • Aikalaskuri on aktiivinen
  • Pyydä asiakasta vielä merkitsemään kuitti käytetyksi

Mikäli et tiedä miten mobiilimaksu tulisi syöttää kassajärjestelmäänne tai sinulla on muita ongelmia maksupäätejärjestelmäsi kanssa, olethan yhteydessä kassaohjelman tarjoajaan.

Miten voin ottaa vastaan Edenredin maksuja, jos minulla ei ole maksupäätettä?

Jos yritykselläsi ei ole maksupäätettä, ei haittaa. Edenredin kortit toimivat myös iZettlessä ja SumUpissa.

Vaikka yritykselläsi ei ole mitään edellä mainituista, voit silti ottaa vastaan Edenredin seteleitä sekä Edenred Pay -mobiilimaksuja sekä verkkomaksuja. Lue lisää mobiilimaksujen vastaanottamisesta. Katso myös ohje, kuinka voit alkaa ottaa vastaan mobiilimaksuja ja kuinka voit seurata ja tarvittaessa peruuttaa niitä portaalista.

Kuinka syötän mobiilimaksun kassajärjestelmään?

Mikäli et tiedä, miten mobiilimaksu tulisi syöttää kassajärjestelmäänne, tai sinulla on muita ongelmia kassajärjestelmäsi kanssa, olethan yhteydessä kassaohjelman tarjoajaan.

Mitä teen, jos maksu menee vahingossa Edenred tai Duo -kortin väärältä puolelta?

Ota asiakkaan sekä hänen työnantajasa nimi ylös. Soita sitten Edenredin asiakaspalveluun ja ilmoita nämä tiedot. Tämän jälkeen Edenredin asiakaspalvelu tekee tarvittavat päivitykset. Huomioithan, että voit soittaa myös seuraavana arkipäivänä, jos asiakaspalvelu on kiinni.

Edenredin asiakaspalvelu (09) 7594 2848 (pvm/mpm) on avoinna ma-pe klo 9-16.

Voiko liikunta- ja kulttuuriedulla tehtyjä korttiostoksia peruuttaa?

Voit peruuttaa maksun maksupäätteellä tai palauttaa maksun summan asiakkaan kortille. Mobiilimaksun voi peruuttaa 24 tunnin sisällä maksusta.

Mitä tehdä jos Edenredin korttimaksut eivät toimi?

Mikäli Edenredin maksuvälineillä tehdyt maksut eivät mene läpi, ota ylös vähintään yhden epäonnistuneen maksusuorituksen tehneen kortinhaltijan nimi sekä selvitä maksuliikenteen tarjoajasi (taho, joka tilittää kaikki vastaanotetut korttimaksut tilillenne) ja liiketunnuksesi (Kauppiastunnus). Soita sen jälkeen asiakaspalveluumme (09) 7594 2848 asian selvittämiseksi.

Miten tilaan lisää tilityslomakkeita?

Käytä sivun alalaidassa olevaa yhteydenottolomaketta ja valitse aiheeksi materiaalitilaus. Saat tilityslomakkeet noin 5 arkipäivän kuluttua tilauksesta.

Minkä arvoisia lounassetelit ja Virikesetelit ovat?

Lounas- ja Virikeseteleistä on liikkeellä vuosikertaa 2021 ja 2022. Seteleihin on merkitty niiden voimassaoloaika vasempaan yläkulmaan.

Lounassetelit vuosikerta 2022:
9,30€
10,40€
10,90€

Lounassetelit vuosikerta 2021:
9,10€
9,50€
10,20€
10,70€

Virikesetelit vuosikerta 2021 ja 2022:
5,00€
10,00€

Virike-kumppani (liikunta- ja kulttuuerietu)

Millainen yritys sopii Virike-kumppaniksi?

Virike-kumppaniksi soveltuu yritys, joka tarjoaa verottajan mukaan tavanomaista liikunta- tai kulttuuritoimintaa.

Tavanomainen liikuntatoiminta on ns. osallistavaa liikuntaa. Näihin lukeutuvat mm. yleisesti harrastettuja liikuntamuotoja, ohjattuja liikuntatunteja (myös etänä), joukkueliikuntaa ja urheiluseurojen jäsenmaksuja. Myös välinevuokra kuuluu edun piiriin, jos se on suoraan sidonnainen kyseiseen liikuntasuoritukseen. Lisätietoa verottajan sivuilta >

Tavanomaisena kulttuuritoimintana pidetään eri taiteenaloihin liittyviin tapahtumiin ja tilaisuuksiin osallistumista. Näitä ovat mm. museot, teatterit, ooppera, konsertit, elokuvateatterit ja taidenäyttelyt. Kulttuuritoiminta ei voi olla tarkoitukseltaan kaupallista (messut), tapahtua yökerhoissa, olla etätapahtuma tai sisältää ruoka- ja juomakulttuuria. Lisätietoa verottajan sivuilta >

Erilaiset hyvinvointipalvelut kuten fysioterapia, hieronta ja mindfullness eivät kuuluu Virike-edun piiriin.

Minkä arvoisia Virikesetelit ovat?

Virikeseteleistä on liikkeellä vuosikertaa 2021 ja 2022. Seteleihin on merkitty niiden voimassaoloaika vasempaan yläkulmaan.

Virikesetelit vuosikerta 2021 ja 2022:
5,00€
10,00€

Hierontakumppani (hierontaetu)

Sopiiko yritykseni Edenredin hierontakumppaniksi?

Jos yrityksesi tarjoaa klassista hierontaa tai urheiluhierontaa lihashuoltoon, rentoutumiseen ja palautumiseen, sovit hierontakumppaniksemme loistavasti! Voit myös liittää yrityksesi hierontaverkostoomme, vaikka olisitkin jo Edenredin kumppani toisen edun piirissä.

Olen jo Edenredin kumppani. Miksi minun pitää rekisteröityä uudestaan?

Työsuhde-etujen verotuksessa hierontaedulle on määritelty erilaiset käyttörajoitukset kuin esimerkiksi liikunta- ja kulttuuriedulle. Hierontaetu on siis muista eduistamme ja niiden käyttötavoista täysin erillinen, minkä vuoksi se sille tulee olla oma sopimus.

Koska hierontaetua ei voida sisällyttää olemassa olevaan sopimukseesi, meidän tulee rekisteröidä sinut hierontakumppaniksemme uudella sopimuksella. Näin noudatamme Verottajan ohjeistuksia myös hierontapalveluita tarjotessamme.

Pystyykö yritykseni tarjoamaan kahta etua (esim. Edenred Virike ja Edenred Hieronta) samanaikaisesti?

Kyllä, se onnistuu helposti! Useamman edun tarjoaminen hyödyttää sinua, asiakkaitasi sekä meitä Edenredillä. Hierontaetu on verotuksellisesti erillinen muista työsuhde-eduista, joten Edenred Hieronnalla tulee olla oma kumppanisopimus. Kun otat vastaan useita Edenredin työsuhde-etuja, sinulla on kummallekin edulle erilliset tunnukset Kumppani-portaaliin.

Olen jo Edenredin hierontakumppani. Miksi minun tulee tehdä erillinen sopimus hierontaetua tarjoavan yrityksen kanssa?

Hierontaedun verovapaus edellyttää Verohallinnon ohjeistuksen tarkkaa noudattamista. Yritysten tulee tästä johtuen määrittää etukäteen ne kumppanit, joiden palveluihin työntekijät voivat hierontaetuaan käyttää.

”– virkistystoiminnaksi katsottavaa hierontaetua ei voi järjestää ilman, että työnantajan ja palveluntarjoajan (hierontapaikan) välille syntyy sopimussuhde. Sopimuksen tekeminen pelkästään kohdennetun maksuvälineen tarjoajan kanssa siten, että maksuväline on käytettävissä kaikissa sen käyttöpaikoissa ilman sopimussuhdetta työnantajan ja palveluntarjoajan (hierontapaikan) välillä, ei siten ole riittävä.–” Lue lisää Verohallinnon sivuilta (kts. 3.1.1.13).

Hierontayritykselläni on useita toimipisteitä. Tuleeko minun tehdä jokaisen hierontaetua tarjoavan yrityksen kanssa erillinen sopimus?

Kyllä, hierontayrityksesi jokaisella toimipisteellä tulee olla erillinen sopimus hierontaetua tarjoavan Edenredin asiakasyrityksen kanssa. Teemme erillisen sopimusportaalin avulla prosessista mahdollisimman mutkattoman niin Edenredin hierontakumppaneille kuin asiakasyrityksille.

Hierontayritykselläni on useita toimipisteitä. Tuleeko jokaisella toimipisteelläni olla erillinen Edenred Hieronta –sopimus?

Kyllä, Edenred Hieronta -kumppaneiden jokaisella toimipisteellä tulee olla erillinen sopimus Edenredin kanssa.

Kuinka paljon Edenred Hieronta -kumppanuus maksaa yritykselleni?

Edenred Hieronta ei sisällä liittymis-, vuosi- tai kuukausimaksuja. Maksat Edenredille ainoastaan prosentuaalista palvelumaksua (3,96% % + ALV) toteutuneista Edenred Hieronta –veloituksistasi.

Edenredille maksettava summa ei näin ollen ole kiinteä, vaan vaihtelee yrityksesi palveluhinnaston mukaisesti. Kumppanuuteen ei siis sisälly riskejä, sillä maksat meille vain silloin kun saat itse rahaa kassaan.

Mitä palveluita Edenred Hieronta -edulla voi maksaa?

Edenred Hieronta on nimensä mukaisesti hierontaetu, jolla voi maksaa lihashuoltoon, palautumiseen ja rentoutumiseen tarkoitettuja hierontapalveluita.

Etu on siis tarkoitettu käytettäväksi virkistys- ja harrastustoimintaan laskettaviin klassiseen ja urheiluhierontapalveluihin. Jos yritys on maininnut työterveyssopimuksessaan hieronnan kuuluvan työterveyspakettiin, Edenred Hieronta -etua voi käyttää myös fysioterapiapalveluiden maksamiseen.

Milloin voin alkaa vastaanottamaan Edenredin maksutapoja?

Lanseeraamme Edenred Hieronta –edun virallisesti loppuvuodesta 2021. Ilmoitamme sinulle tarkan päivämäärän heti sen varmistuttua. Edun lanseerauspäivästä lähtien yrityksesi löytyy käyttöpaikkahaustamme eli asiakkaamme voivat käyttää etuaan hierontapalveluihisi.

Vastaanottaaksesi hierontamaksuja, sinulla tulee lisäksi olla Verohallinnon linjauksen mukaisesti erillinen palvelusopimus hierontaetua työntekijöilleen tarjoavan yrityksen kanssa.

Työskentelen fysioterapeuttina. Voinko liittyä Edenredin kumppaniverkostoon?

Kyllä voit, mutta Verottaja on tehnyt erillisen linjauksen hierontaedun käytöstä fysioterapiapalveluiden maksamiseen. Edenred Hieronta -etua voi käyttää myös fysioterapiapalveluihin vain, jos yritys on maininnut työterveyssopimuksessaan hieronnan kuuluvan työterveyspakettiin.

Yritysten tulee valita hierontapaikat, joissa työntekijät voivat etuaan käyttää. Mitä tämä vaatii hierontakumppaneilta?

Edenredin verkostoon kuuluvien hierontakumppaneiden ei tarvitse miettiä yritysten sopimuksia. Hierontakumppanit voivat keskittyä vastaanottamaan Edenred Hieronta -maksuja hieronta-asiakkailtaan – yritykset hoitavat tarvittavat, yritysten sisäiset sopimusasiat yhdessä Edenredin kanssa.

Mistä asiakkaat tietävät, että yritykseni hyväksyy Edenredin maksutapoja?

Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti sinun tulee tehdä palvelusopimus Edenredin lisäksi myös hierontaetua henkilöstölleen tarjoavan yrityksen kanssa. Valittuaan sinut palveluntarjoajakseen asiakasyritykset tiedottavat työntekijöilleen, missä he voivat etuaan käyttää. Yritykset hoitavat tarvittavat, yritysten sisäiset sopimusasiat yhdessä Edenredin kanssa eli tämä ei vaadi hierontakumppaneilta toimenpiteitä.

Milloin Edenred Hieronta -etu julkaistaan?

Uusi hierontaetumme julkaistaan joulukuussa 2021. Kumppaniksi rekisteröityneet saavat lisätietoja kumppanuudesta sähköpostitse ennen edun virallista julkaisua.

Miten Edenred-maksujen vastaanotto, hallinnointi ja tilitys hoidetaan?

Olemme tehneet yhteistyöstä ja maksujen hallinnoinnista sinulle mahdollisimman mutkatonta. Asiakkaidesi käytössä on MyEdenred-sovelluksen kautta toimiva Edenred Pay -mobiilimaksu. Näin maksujen vastaanotto onnistuu myös ilman maksupäätettä!

Maksujen hallinnointi ja tilitys onnistuu helposti Kumppani-portaalissa, jossa voit seurata Edenred Hieronta -maksutapahtumia reaaliajassa ja tarkastella mobiilitilityksiä.

Pääsenkö muokkaamaan yritykseni tietoja jälkikäteen?

Pääset hoitamaan kaikki kumppanuuteen liittyvät asiat Edenredin Kumppani-portaalissa. Siellä voit myös kätevästi päivittää asiakastietosi.

Kumppani – ota yhteyttä!

Täytä alla oleva lomake, asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Asiakaspalvelu

(09) 7594 2848 (pvm/mpm)

Ma-Pe klo 9:00-16:00