Satama Bar & Bistro luottaa tuoreuteen ja asiakaskokemukseen

Satama Bar & Bistro luottaa tuoreuteen ja asiakaskokemukseen

Suomen Paras Lounas 2022 –kilpailun voittajaravintolassa, Helsingin Kalasatamassa sijaitsevassa Satama Bar & Bistrossa käy vilkas keskustelu. Paikalla ovat ravintoloitsija Habi Saini, keittiömestari Mohammed El Sayed sekä kilpailun suojelija kokki Harri Syrjänen, joka on tullut sparraamaan ravintolaa kilpailun voiton jälkeen.  

“Haluan vielä onnitella Satamaa. Voitto on varmasti ansaittu, se ei tule tyhjästä. Vahvuutena täällä on tuoreet raaka-aineet, hyvät maut, makujen puhtaus sekä valikoima, joka on tarpeeksi laaja. Vaikka kävisit usein täällä, löydät aina uusia komboja. Tuoreus pätee kaikkeen muuhunkin Sataman tekemiseen, niin henkilökuntaan kuin Sataman hyvään, freesiin meininkiin”, Syrjänen summaa. 

Habi, Harri ja Mohammed Satama Bar & Bistrossa

Millä eväillä Suomen Paras Lounas 2022 –voitto tuli? 

Ensimmäistä kertaa Helsinkiin tullut voitto koostui maukkaan pohjois-afrikkalaisen, kasvispainotteisen ruoan sekä Välimeren mauista ammentavan lounasbuffetin lisäksi koko ravintolatiimin panostuksesta – niin itse kisaan kuin jokapäiväiseen asiakaskokemukseen. 

"Pidämme Satamaa ikään kuin meidän kotina, jolloin kaikki asiakkaat ovat tullessaan meidän vieraitamme.  Jokainen asiakas halutaan huomioida mahdollisimman hyvin ja haluamme, että asiakkaat voivat luottaa siihen, mitä täällä teemme.” Satama Bar & Bistron ravintoloitsija Habi Saini kertoo.   

 

Kisan aikana koko tiimi puhalsi yhteen hiileen: pöydille laitettiin esitteitä ja isolle screenille tietoa kisasta. Jokaiselle lounaspöytäseurueelle kerrottiin kasvotusten kisasta, työntekijät kertoivat perheelle ja tuttavilleen. Myös Instagram- ja Facebook-kanavia hyödynnettiin pitkin kisaa. 

“Tavoitteena oli top 30, josta oltaisiin oltu jo tosi iloisia. Saimme paljon rakkautta ja kannustusta asiakkailta, ja äkkiä nousimmekin kisassa  – jolloin jännitys kasvoi ja paukut kovenivat. Tämä voitto tuli tosi hyvään saumaan korona-ajan jälkeen. Tiimi on nyt erittäin motivoitunut näyttämään, että me todella olemme Suomen paras lounas.”  

Satama Bar & Bistron runsas salaattipöytä

Nuoren ravintoloitsijan esikuvana on perheen tausta ravintola-alalla 

 Satama Bar & Bistro on perustettu vuonna 2018, ja keittiömestari El Sayed on ollut alusta saakka menun takana. Kun korona-aikana 2021 ravintola laitettiin myyntiin, vasta 25-vuotias Saini päätti ottaa haasteen vastaan.  

Saini näki ravintolassa suuren potentiaalin ja tunsi Kalasataman kehittyvän alueen hyvin. Ensitöiksi alettiin kirkastamaan brändiä ja konseptia, ravintolan layout uudistettiin kokonaan ja markkinointiin alettiin panostamaan. 

“Omistin ensimmäisen baariravintolan jo 23-vuotiaana, ja opin silloin paljon alasta. Enemmän haaveilin kuitenkin nykyaikaisemmasta ravintolasta, johon ihmiset voisivat tulla istumaan ja viettämään iltaa ja jonka sijainti olisi parempi” 

 

Palo alaan hämmästyttävän nuorella yrittäjällä tulee oman perheen 40-vuotisesta ravintola-alan taustasta.  

“Olen kasvaesssa katsonut isää ylöspäin, nähnyt kuinka hän painaa ravintolassa, moikkaa asiakkaat ja tekee kotona paperihommia. Siitä kiinnostus varmaan on siirtynyt näin seuraavalle sukupolvelle”, Saini nauraa.  

Kiettiömestari Mohammed El Sayed Satama Bar & Bistron keittiössä.

Keittiömestarin inspiraationa on oman äidin egyptiläiset kasvisruoat 

Niin ikään keittiömestarin herkullisen ruoan takaa löytyy oman lapsuudenperheen vaikutus. 

“Inspiraatio kokkaukseen ja kasvisruokaan tulee etenkin äidiltäni. Olen kotoisin Egyptistä pienestä kylästä, jossa kasvoin maatilalla tuoreiden raaka-aineiden keskellä. Kasvisruoan salaisuus on se, että se pitää maustaa yhtä hyvin ja ajan kanssa kuin liharuokakin.” 

 

Kun El Sayed aloitti Suomessa kasvisruoan parissa 2005, aika kasvisruoan läpilyönnille ei ollut vielä aivan kypsä, vaikka palaute olikin hyvää. 

“Nyt vegaaniruoka on noussut arvostukseen, ja se on juuri minun vahvuuteni – maukas kasvisruoka. Usein asiakkaat jopa kysyvät, onko tämä todella vegaaniruokaa, kun se on niin maukasta ja kermaisen tuntoista – kyllä se on.” 

 

Satamassa tarjoillaan myös hyvin maustuneita liha – ja kalaruokia, mutta erityisesti kasvisruokaan on panostettu. Sainin astuttua ravintoloitsijaksi menua on kehitetty yhdessä ja keittiöön on tuotu myös ripaus Sainin intialaisista juurista.  

Satama Bar & Bistron jälkiruokapöytä ja juustolautanen

Satama Bar & Bistro haluaa tarjota asiakkailleen aina jotain erityistä 

 Keittiömestari El Sayed kokee Suomen Paras Lounas -voiton pitkän maratonin jälkeisenä lahjana. 

“Voitto tuntui lähes unelta, siltä se joskus edelleen tuntuu.” 


Myös keittiömestarin perhe Egyptissä on luonnollisesti hyvin ylpeä hänen ja Sataman menestyksestä. Hän muistuttaa, että voiton tekivät kuitenkin lopulta asiakkaat: 

“Ennen kaikkea olemme todella kiitollisia asiakkaillemme. Kun asiakkaat tulevat meille, haluamme tarjota muutakin kuin lounaan; samanlaisen elämyksen kuin he tulisivat fine dining –illalliselle. Haluamme tarjota vain parasta laatua.  Toivomme, että tänne tullessa asiakkaat kokevat jotain erityistä”, iloinen keittiömestari summaa. 

 

Täytettyjä pikku paprikoita tarjottimella Satama Bar & Bistron lounaspöydässä

Asiakas: “Tämä ei ole vain kliininen lounaslinjasto, vaan ravintolaelämys” 

 Suomen parhaalla lounaalla on perjantaisin erityisen komea kattaus: juusto – ja hedelmälautanen, värikkäät salaatit, maukkaat lisukkeet, monipuoliset lämpimät ruoat sekä vegaanisilla churroilla ja smoothiella kuorrutettu jälkiruokapöytä. Lounasta nauttiva Marko kertoo käyneensä ravintolan voiton jälkeen Satamassa vähän useammin syömässä. 

“Voitto muistutti, että täällähän todella on normaalia parempi lounas. Tarjonta on niin runsasta, että ihan kaikkea ei edes jaksa kerralla kokeilla – on aina jotain uutta maistettavaa.”  

 

Loistava asiakaspalvelu ja ravintolan tunnelma nousevat hänelle yhtä tärkeiksi tekijöiksi viihtymiseen: 

 “Lounas täällä ei tunnu siltä, että käy työpäivän aikana ´tankkaamassa ́ kliinisellä lounaslinjastolla. Tämä on enemmän ravintolaelämys – se irrottaa hetkeksi arjesta samalla tavalla kuin illallisella käynti. Henkilökunta ja omistaja Habi ovat todella ystävällisiä ja palvelualttiita, ottavat jokaisen asiakkaan huomioon todella reilusti tavalla, joka tekee tervetulleen olon.”  

Satama Bar & Bistron jälkiruokapöytä

Voitto on lähes tuplannut asiakasmäärät, Late Lunch poistanut hävikin 

Vaikka asiakkaita ennen voittoakin riitti, Suomen Paras Lounas 2022 –voitto on lähes tuplannut lounastajien määrät. Myös yhteistyötarjouksia yrityksiltä on tullut tittelin myötä. 

“Ruuhka-aikana eivät kaikki mahdu syömään, etenkin kun talviaikaan terassi ei ole käytössä. Kovasti etsimme liiketilaa ja neuvottelut on käynnissä. Varmasti ainakin yksi lisäravintola on tulossa lähivuosina”, Saini kertoo. 

 

Tuoreuteen panostava Satama on ratkaissut hävikin ongelman Late lunch -take awayllä. Kello 14.30-15.00 myydään kaikki, mitä lounaalta on jäänyt, 5 eurolla per annos.  

“Me haluamme olla vastuullisia ja mielellään tukea ihmisiä tarjoamalla edullisempaa ruokaa sen sijaan että heittäisimme hyvää ruokaa pois. Olemme markkinoineet Late Lunchia ja Suomen Paras Lounas -voiton myötä konsepti tunnetaan entistä paremmin. Meillä ei jää hävikkiä lainkaan.” Saini kertoo. 

 

Monet hakevat esimerkiksi toiseen rasiaan salaatin ja toiseen rasiaan lämpimän ruoan, yhä useampi käyttäen kertakäyttörasioiden sijaan omia rasioitaan. Late Lunchia hyödyntävät niin alueella liikkuvat opiskelijat, työssäkäyvät kuin eläkeläiset, mikä ilahduttaa Sainia. Ravintoloitsijalle on tärkeää laittaa hyvä kiertämään. Late Lunch on yksi tällainen keino, ja esimerkiksi myös hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen on osa Sataman arkea. 

Satama Bar & Bistron catering-auto, jossa Suomen Paras Lounas 2022 -teippaukset

Satama Bar & Bistro haluaa olla tittelinsä veroinen tulevaisuudessakin 

 Satama Bar & Bistro näkee Suomen Paras Lounas –tittelin asiana, jota ei ansaita vain kerran  – vaan lupauksena, joka tulee täyttää joka päivä. Catering-autoon on teipattu kilpailun voitosta kertova Suomen Paras Lounas 2022-dekaali, ja ravintolan ikkunoita koristavat voitosta kertovat suuret tarrat. 

“Emme voi tarjota huonoa laatua, kun laitamme isot logot esiin. Silloin myös odotukset on korkeat – ja toistaiseksi olemme saaneet ne täytettyä, Saini sanoo. 

 

Mielessä Sainilla on aina kolme asiaa töihin tullessa: markkinointi, asiakaskokemus ja laatu.  

“Jos markkinointia ei ole, ihmiset eivät tiedä ravintolasta. Jos asiakaskokemus ei ole hyvä, asiakkaat kertovat sen eteenpäin. Ja jos laatu ei ole kunnossa, ihmiset eivät tule ravintolaan. Kun taas nämä kaikki toimii, pystytään tehdä kannattavaa liiketoimintaa” 

 

Saini nostaa hattua edellisten vuosien voittajille, jotka kirivät voittoon upeasti pienemmillä paikkakunnilla. Hän mielellään seuraa myös heidän tekemisiään, sillä aina voi oppia toisilta paljon. 

“ Toivoisin, että tulevaisuudessa Satama voisi olla isompi brändi, jonne ihmiset haluavat tulla pitämään lounastauon tai viettämään iltaan perheen ja ystävien kanssa. Ja toki toivon, että meidän tekeminen voisi inspiroida muitakin ravintoloita.”

 

Tutustu etuun