Työsuhdepyöräilyn pulssi: kyselytutkimus todistaa, että pyöräetu voi mainiosti

Työsuhdepyöräilyn pulssi: kyselytutkimus todistaa, että pyöräetu voi mainiosti

Edenredin työsuhdepyöräkumppani Vapaus selvitti kyselytutkimuksella työsuhdepyöräilyn nykytilaa. Toukokuussa 2024 julkaistua “Työsuhdepyöräily Suomessa 2024” -tutkimusta varten toteutettuun kyselyyn vastasi tuhansia työsuhdepyöräilijöitä ympäri Suomen. 


Raportti on tähän asti laajin työsuhdepyöriin liittyvä selvitys Suomessa: vastaajat (n=4598) edustavat merkittävää osaa Suomen kaikista yli 80 000 työsuhdepyöräilijästä.

Ja tulos pähkinänkuoressa? Työsuhdepyöräily elää ja voi paksusti. 


Työsuhdepyöriä rullaa Suomessa jo enemmän kuin työsuhdeautoja, joten mistään marginaalilajista ei ole kysymys. Pyöräedun positiiviset vaikutukset ulottuvat laajalle, erityisesti työntekijöiden henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä liikkumistapojen muutokseen.


Mikä ihmeen pyöräetu? Edenred Fillari – työsuhdepyörällä vauhtia ja vapaudentunnetta

9 kiinnostavinta lukua tutkimuksesta

Tutkimusraportti on laaja ja täynnä kiinnostavia tiedonmurusia. Valitsimme tulosten joukosta yhdeksän mielenkiintoisinta faktaa pyöräedun vaikutuksista ja pyöriin liittyvistä faktoista.


Jopa 79 % on lisännyt pyöräilyään 


Lähes neljä viidestä on lisännyt pyöräilymääriään työsuhdepyörän käyttöönoton jälkeen. Toki loogista – mutta valtaosalla (69 %) on työsuhdepyörän lisäksi käytössään muitakin fillareita, joten satulaan olisi voinut hypätä aikaisemminkin.


Pyöräilymäärän lisääntymiseen lienee syynä ainakin se, että moni hankkii pyöräedun turvin astetta laadukkaamman, usein sähköavusteisen pyörän.


Työsuhdepyöräilijä polkee yli viisinkertaisen matkan muihin suomalaisiin verrattuna


Traficomin mukaan suomalaiset pyöräilevät keskimäärin 234 kilometriä vuodessa, kun työsuhdepyöräilijöiden matkamittari värähti keskimäärin 1217 kilometriin vuonna 2023. Työsuhdepyöräilijä polkee siis yli viisinkertaisen matkan muihin suomalaisiin verrattuna! 

Hiukan yllättäen sähköavusteisilla pyörillä poljettiin huomattavasti vähemmän (keskimäärin 1059 km) kuin tavallisilla pyörillä (1596 km). 


46 % on vähentänyt autoiluaan työsuhdepyörän hankinnan jälkeen


Lähes puolet kaikista autoilevista vastaajista kertoo vähentäneensä autoiluaan työsuhdepyörän hankinnan jälkeen. Keskimäärin vähennys on ollut 42 kilometriä viikossa.  Sähköpyörän käyttäjät ovat vähentäneet autoiluaan enemmän (43 km/viikko) kuin tavallisten pyörien käyttäjät (37 km/viikko). ‍


41 % pyöräilee työmatkansa päivittäin tai useita kertoja viikossa


Ainakin silloin tällöin työmatkansa pyöräilee 78 % vastaajista. Naiset ovat ahkerampia työmatkapyöräilijöitä (47 % vähintään useita kertoja viikossa) kuin miehet (38 %). 
Sähköpyörien käyttäjät (42 %) taas peittoavat luomupyörillä sotkevat verrokkinsa (39 %) niukasti. Ikäryhmistä kaikkein ahkerimmin työmatkaansa pyöräilee 18–29-vuotiaiden ryhmä (49 %).


56 % kokee fyysisen kuntonsa kohentuneen 


Yli puolet vastanneista kokee fyysisen terveytensä ja kuntotasonsa kohentuneen ainakin jonkin verran työsuhdepyörän käyttöönoton jälkeen. Ja vaikka moni toisin kuvittelee, sähköpyörällä ajaminen on yhtä lailla liikuntaa, jolla on hyvinvointia edistäviä vaikutuksia – tämän toi esiin moni sähköavusteisen pyörän käyttäjä kyselyn avoimissa vastauksissa.


93 % työsuhdepyöräilijöistä suosittelisi etua kollegalleen


Valtava enemmistö työsuhdepyöräilijöistä suosittelisi etua kollegalleen – lähes kaksi kolmesta “hyvin todennäköisesti”. Kaikkiaan yli 93 % kallistuu suosittelijoiden leiriin, ja suositteluhalukkuuden keskiarvo on 4,6/5.


77 % kertoo, että vastaava pyörä olisi jäänyt hankkimatta ilman pyöräetua


Yli kolme neljästä vastanneesta kertoo, että vastaavan hintaluokan pyörä olisi jäänyt todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti hankkimatta ilman työsuhdepyöräetua. Hintavamman työsuhdepyörän hankintaa helpottaa veroedun ansiosta saatavan kokonaissäästön lisäksi se, että käsirahalle ei ole tarvetta, vaan pyörää maksetaan hiljalleen bruttopalkan vähennyksenä.


70 % työsuhdepyöristä on sähköavusteisia


Jopa seitsemän kymmenestä työsuhdepyörästä on sähköavusteisia. Naisista yli 76 % on valinnut sähköavusteisen pyörän, kun miehillä vastaava luku on noin 67 %.  Ikäryhmissä on merkittäviä eroja. Nuorimmassa 18–29-vuotiaiden ryhmässä sähköavusteisten osuus on noin 57 %, kun taas yli 60-vuotiaiden joukossa jopa 86 %.


3286 euroa on työsuhdepyörien keskihinta


Vapauden datan mukaan työsuhdepyörien keskihinta on 3286 euroa. Korkeaa keskihintaa kauhistelevien kannattaa muistaa, että yli 70 % pyöristä on sähköavusteisia.


Naiset valitsevat miehiä useammin sähköavusteisen pyörän, mutta silti miesten pyörien keskihinta on 15 % korkeampi. Tämä saattaa johtua siitä, että miehet valitsevat pyöräkseen naisia useammin esimerkiksi täysjoustoisen maastopyörän tai muun laadukkaamman pään harrastepyörän.


Vaikka moni asia ostetaan nykyään verkosta, kotimaiset kivijalkapyöräliikkeet ovat edelleen selkeästi suosituin tapa hankkia työsuhdepyörä. 


Tutustu koko tutkimusraporttiin Vapauden sivustolla: Työsuhdepyöräily Suomessa 2024


Kiinnostuitko työsuhdepyöräedusta?


Edenred Fillari on helppo ja edullinen tapa laajentaa yrityksen työsuhde-etutarjontaa. Verovapauden ansiosta työntekijä voi hankkia itselleen pyörän jopa 35 % edullisemmin! Tarjolla on Edenredin työsuhdepyöräkumppani Vapauden koko valikoiman pyörät perinteisistä fillareista sähköpyöriin sekä erilaisiin pyörävarusteisiin.


Lue lisää Edenred Fillarista ja ota etu käyttöön.