Edenred Suomen uusi myyntijohtaja Karoliina Ravantti syttyy ihmisistä

Edenred Suomen uusi myyntijohtaja Karoliina Ravantti syttyy ihmisistä

Minna Kelonen (vasemmalla) lähtee Edenred Suomen myyntijohtajan paikalta toteuttamaan unelmaansa yrittäjänä ja toivottaa tervetulleeksi uuden myyntijohtajan Karoliina Ravantin (oikealla).

Karoliina Ravantti on aloittanut Edenred Suomen uutena myyntijohtajana helmikuun 2023 alussa. Aiemmin myyntijohtajana menestyksekkäästi toiminut Minna Kelonen siirtyy toteuttamaan unelmaansa yrittäjänä Kelos Consulting Oy:ssä. Pitkän uran finanssiteknologian parissa sekä tiiminvetäjänä muun muassa Netsillä tehnyt Ravantti kuvailee tunnetta Edenredillä aloittamisesta juurille paluuksi: 

 “Finanssiteknologian alalla nautin siitä, että se on monimutkainen bisnes, josta uudistukset eivät lopu – juuri se pitää mielenkiintoani yllä. Esimerkiksi Edenredillä Apple ja Google Paylla työsuhde-etujen maksamisen mahdollisuus on ihan mieletön juttu - nykyisin sitä jo ihmettelee, jollei voi maksaa älykellolla tai puhelimella ”, Ravantti kertoo. 

Mahdollisuus vaikuttaa parempaan työelämään sekä tarjota asiakkaille apua haasteisiin veti Edenredille 

Edenredissä Ravanttia vetivät puoleensa hyvien tuotteiden lisäksi mahdollisuus vaikuttaa työelämään suuremmassakin kuvassa, sillä häntä motivoi työelämän parantaminen niin omalle tiimilleen – kuin asiakkailleen ratkaisemalla juuri heidän haasteitaan. 

“Edenredillä voi vaikuttaa työelämään laajemminkin – ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Kun töissä vietetään jopa yli 50 vuotta ihmisen elämästä, mikä voisi olla merkityksellisempää kuin vaikuttaa työhyvinvointiin sekä työntekijäkokemukseen esimerkiksi lounasedun kautta?” 

 

Useita rekrytointeja tehnyt Ravantti on nähnyt työsuhde-etujen suoran vaikutuksen myös työnantajayritysten kilpailukykyyn parhaista kandidaateista, sillä vakiokysymyksenä haastatteluissa on nykyään aina ollut: “Mitä työsuhde-etuja teillä on?” Ravantin mukaan työntekijät odottavat, että perusedut ovat olemassa, ja varsinkin nuoret työntekijät ovat niistä varsin tietoisia. 

Taustalla kokemusta tiimin rakennuksesta ja työkulttuurin hiomisesta 

Ravantilla on kokemusta Netsin lisäksi Easyparkilta, josta hän nyt siirtyy Edenredille – ja onpa väliin mahtunut myös poikkeaminen finanssiteknologian polulta henkilöstöpalvelualan Academic Workille. 

“En kyllästynyt rahoitusalaan, mutta Academic Workille Netsiltä minut veti se, että olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä, rekrytoinneista, sekä työkulttuurin kehittämisestä.” 

 

Tiiminvetäjänä Ravantti pyrkii luomaan avoimen ja kevyen ilmapiirin, jotta syntyy luottamusta, joka auttaa tiimiläisiä puhumaan avoimesti, sekä myös siitä, mitä he henkilökohtaisesti uraltaan haluavat. Silloin Ravantin kokemuksen mukaan yleensä saadaan määriteltyä myös tiimin yhteiset tavoitteet ja päästään parhaimpiin tuloksiin.  

“Kannustan tiimiläisiä kasvamaan ja kehittymään – ja pyrin myös tukemaan kasvua.” 

 

Ravantti on nähnyt, kuinka hienosti yksilölliset, erilaiset myyjät voivat pelata yhteen tiimissä, jossa yhteinen suunta on löydetty. 

“Toimivassa myyntitiimissä täytyy olla yhdessä tekemistä, jossa opitaan toiselta ja opitaan tuntemaan toista. Termien business relationship ja private relationship välissä voi olla kollegaan personal relationship – ei siis tarvitse kaikkea vapaa-aikaa viettää yhdessä, mutta suhteen voi kokea silti henkilökohtaiseksi.” 

Eri rooleissa kertynyt ihmistuntemus auttaa niin asiakassuhteissa kuin tiimin johtamisessa 

Ravantti on saanut parhaat oppinsa uran erilaisissa käännekohdissa ja erilaisissa rooleissa. Nämä oivallukset kantavat edelleen – ja yhteisenä nimittäjänä niissä on laajentunut ihmistuntemus. 

Kun Ravantti aloitti aikoinaan uransa Netsillä, yritys oli vielä start-up nimeltään Manison Maksujärjestelmät Oy. Muutaman vuoden firmassa työskentelyn jälkeen hän haki kanavapäällikön tehtävää. Saadessaan vastuullisen paikan, Ravantti teki tietoisen päätöksen, että voi hoitaa roolin vain omalla tavallaan – ei edeltäjäänsä kopioiden. Jollei se riittäisi, paikka ei olisi oikea hänelle. 

“Mietin silloin, mitä asiakassuhteen rakentaminen on – mitä voisi tehdä toisin?  Vastassa saattoi olla esimerkiksi pitkän linjan yksityisyrittäjä tai kymmeniä pankin maksuliikenneasiantuntijoita: hyvin erilaisia kohderyhmiä ja kaikkea siltä väliltä. Mutta ei kannata unohtaa, että myös asiakkaat ovat vain ihmisiä. Kun tein pitkäjänteistä työtä ja tapasin asiakkaita säännöllisesti, pääsimme luottamukselliseen yhteistyöhön.” 

 

Myöhemmin samassa firmassa tarjoutui mahdollisuus suoramyyntitiimin kasvattamiseen ja muutosjohtamiseen, jotka edelleen laajensivat ymmärrystä toimivan työyhteisön dynamiikasta. 

“Kun tiimin kanssa on ja jakaa ajatuksia, oppii siinä eniten myös erilaisista ihmisistä ja siitä, miten tiimin saa toimimaan yhdessä. Yksi suuri muutosjohtamisesta saatu oivallus on se, että vaikka jokin asia voi vaikuttaa yksinkertaiselta, status quon ravistelu ei koskaan ole helppoa. Vaikka muutos aluksi usein aiheuttaa vastustusta, vähitellen uusi muodostuu kuitenkin uudeksi normaaliksi. ” 

SaaS-kokemus on terävöittänyt kysymyksen, mitä asiakkaalle tarjotaan sopimuksen vastineeksi 

 Ravantille on SaaS eli Sotware as a Service -bisneksen alalla tullut tutuksi puhe SaaS – lifetime valuesta, eli siitä millaisen myyntitulon asiakkuudesta kokonaisuudessaan saadaan. Yhtä tärkeää on Ravantin mukaan on kysyä, mitä asiakas saa palvelusta. 

“Kun sopimuksen pituus on esimerkiksi kolme vuotta, se ei tarkoita vain sitä, että lähetämme laskun ja asiakas saa palvelun, vaan se tarkoittaa myös sitä, mitä sinä aikana asiakkaan kanssa yhdessä tehdään. Mitä tavoitteita ja tarpeita asiakkaalla on esimerkiksi hyvinvoinnin suhteen? Sopimus ei sido itsessään vaan strateginen yhteistyö, kyvykkyys ratkaista asiakkaan haasteita nyt ja tulevaisuudessa, sekä myyjän henkilökohtainen ote yhteistyöhön ovat avainasemassa”, Ravantti kiteyttää. 

Työlle vastapainoa tuo aika läheisten kanssa ja omien Virike-hetkien ottaminen 

Ravantti löytää vastapainon työelämään itse läheisistään ja harrastuksiin uppoutumisesta. Kolme alle kouluikäistä ovat ajankäytön keskiössä, mutta Ravantti vaalii myös parisuhdetta ja ystävyyssuhteita esimerkiksi ravintolaillallisilla ja uppoutuen hyviin keskusteluihin. Hän on myös itse varsin elävä esimerkki työsuhde-etujen hyödyntämisestä palautumiseen: 

“Yleensä olen käyttänyt Virike-etua tosi monipuolisesti: salijäsenyyteen, erilaisiin jumppiin sekä kulttuuririentoihin, leffalippuihin ja teatteriin”, Ravantti kertoo.