Meet Edenred people – Oona eteni markkinoinnin harjoittelijasta asiantuntijaksi

Markkinoinnin spesialistina työskentelevä kollegamme Oona kertoo urapolustaan Edenredin markkinointitiimissä. Edenred on työsuhde-etujen markkinajohtaja Suomessa, ja yrityksen 10 000 työntekijää luovat yhdessä parempaa arkea ympäri maailman. Matka traineen roolista asiantuntijatehtäviin on tarjonnut Oonalle paljon vastuuta, mutta myös luovaa vapautta. Sekä Edenredin työsuhde-etujen että Delicard®-lahjakorttien markkinointiviestinnän parissa työskentelevä Oona tekee päivittäin tiivistä yhteistyötä eri osastoilla työskentelevien kollegoiden kanssa.
 

Harjoittelujakso avasi ovet kansainväliseen yritykseen

 
Edenredin markkinointitiimi on vastuussa yrityksen bränditunnettuvuudesta Suomessa. Kansainvälisen konsernin pääkonttori Ranskassa antaa paljon vapautta maakohtaiseen luovuuteen, mutta markkinointia ja viestintää ohjaavat tietyt raamit, joita kaikki Edenredin 46 toimintamaata seuraavat.

Kollegamme Oona aloitti Edenred-uransa markkinoinnin harjoittelijana marraskuussa 2020. Maailmaa muuttanut vuosi oli ollut graduntäyteinen ja stressaavakin, kun pandemia jylläsi ja mielessä pyöri yliopistosta valmistumisen jälkeinen työnhaku. Markkinointia pääaineenaan kauppakorkeakoulussa opiskelleen Oonan pitkäaikainen urahaave täyttyi, kun Edenred tarjosi hänelle töitä markkinointiosastoltaan.

Oona kertoo koulutuksensa vaikutuksesta työelämään siirtymiseen:

Koen, että sain kaupallisesta koulutuksesta hyvän pohjan työelämään. Opintoni avarsivat akateemista näkemystäni ja opettivat minulle kriittistä ajattelua. Yliopistossa opin organisoimaan ja priorisoimaan työtäni ja se vasta onkin tärkeää, kun työtahti välillä kiihtyy. Markkinoinnin ja viestinnän kursseilta mieleeni on jäänyt oppeja mm. kuluttajakäyttäytymisen analysoinnista, mistä on ollut apua Edenredillä oikeanlaisen ja kohdennetun tekstin tuottamisessa. Brändit olivat intohimoni myös koulun penkillä, mikä tekee Edenredin brändin kehittämisestä äärimmäisen mielekästä ja mielenkiintoista.

Edenred vei mukanaan fintech-maailmaan

 
Markkinoinnin harjoittelijana Oona pääsi heti tositoimiin yhdenvertaiseksi tiimin jäseneksi, kuten kuka tahansa harjoittelijoistamme. Harjoittelujakso auttoi häntä löytämään omat vahvuutensa valtavalta markkinoinnin ja viestinnän kentältä. Sosiaalisen median sisällöntuotanto, kampanjamateriaalien suunnittelu ja toteutus sekä sidosryhmäyhteistyö kiehtoivat Oonaa jo ennen harjoittelua. Harjoittelijan tehtävät eivät eronneet Edenredillä jo pidempään työskennelleiden työnkuvasta.

Harjoittelijana tein samoja hommia kuin muutkin tiimiläiset ja ideoitani kuunneltiin ensimmäisestä päivästä lähtien. Kehityin nopeasti esimerkiksi graafisten materiaalien teossa ja markkinointitekstien kirjoittamisessa saatuani suurta vastuuta myös uutiskirjeiden teosta. Opin käyttämään monenlaisia markkinoinnin työkaluja ja järjestelmiä. Harjoitteluni lopussa perehdytin uusia kollegoitamme näiden käyttöön.”

Samanhenkisistä kollegoista koostunut tiimi kannusti häntä kokeilemaan uutta ja oppimaan lisää fintech-maailmasta. Oona otettiin nopeasti mukaan yhteiseen tekemiseen:

Pidempään talossa olleiden kollegoiden tuella opin valtavasti uutta lyhyessä ajassa. Erilaiset maksuvälineet ja tavat käyttää Edenredin etuja tuhansissa käyttöpaikoissa ympäri Suomen kätkevät sisäänsä uskomattoman määrän teknistä osaamista ja modernia teknologiaa. Oli kiehtovaa päästä osaksi tätä kaikkea, ja viestiä uusista onnistumisista isolle yleisölle.

Lisää vastuuta ja uusia haasteita vakituisessa roolissa

 
Puolivuotisen harjoittelun jälkeen oli kummallekin osapuolelle selvää, että oma-aloitteinen, luova sekä positiivisella asenteella Edenredin markkinointia vahvistanut Oona jatkaisi yrityksen leivissä. Häntä pyydettiin jatkamaan vakituisessa työsuhteessa markkinoinnin asiantuntijana:

Keskustelimme jatkomahdollisuuksista ja toiveistani avoimesti. Vastaanottamani työtarjous oli upea päätös opettavaiselle harjoittelujaksolle. Arvostan Edenredin yrityskulttuurissa hyvän meiningin lisäksi erityisesti joustavuutta. Alusta lähtien oli tiedossa että työskentelisin pääosin etänä, sillä asun Pirkanmaalla. Tämä ei ollut este johdolle tai kollegoille. Näemme tiimikavereideni kanssa päivittäin etäyhteydellä ja kuukausittain kasvokkain toimistolla Vallilassa, joten hommat sujuvat mutkattomasti myös etänä.

Ylennyksen myötä Oona on saanut vastuuta entistäkin enemmän. Työpäivät kuluvat vauhdilla mielekkäiden työtehtävien ja hyvän tiimihengen ansiosta. Edenredin tuotteita ovat erilaiset työsuhde-edut ja erityisesti yritysmaailmassa tunnetut Delicard®-lahjakortit. Markkinointiosaston arkeen mahtuu siten monenlaista kampanjaa, sesonkia ja kohderyhmää, eli Oonalla on aina monta rautaa tulessa.

Nykyisin työskentelen päivittäin kahden ison brändin kanssa, joilla kummallakin on monta erilaista kohderyhmää ja paljon adhoc-tehtäviä. Olen isosti mukana niin Edenredin työsuhde-etujen kuin Delicard-lahjakorttien markkinointiin liittyvissä projekteissa. Vaihtelevien työtehtävien ansiosta opin edelleen joka päivä uutta.

Markkinointitiimi tekee yhteistyötä kaikkien osastojen kanssa

 
Oona ja muut edenrediläiset Suomessa pääsevät usein mukaan pohjoismaisten ja muualla maailmassa työskentelevien kollegoiden toteutettamiin hankkeisiin. Markkinointitiimi on päivittäin tekemisissä muiden osastojen kanssa myös kotimaassa, sillä esimerkiksi uusien tuotteiden lanseeraus, sidosryhmäviestintä ja asiakaskokemuksen kehittäminen vaikuttavat jokaisen kollegan arkeen.

Markkinoinnin projektit vaikuttavat aina myös muihin osastoihin, ja vastaavasti muiden osastojen hankkeet vaikuttavat markkinointiosastoon. Siksi teen paljon yhteistyötä esimerkiksi IT-, tuotehallinta- ja asiakaspalvelutiimien kanssa. Olen Edenredillä ymmärtänyt toden teolla paitsi ulkoisen, myös sisäisen viestinnän merkityksen ison yrityksen toiminnassa.

Ketterä työskentely on kaiken A ja O, sillä markkinointitiimiläiset ovat monessa mukana. Oona kertoo tiimin arjesta:

Pieni mutta pippurinen markkinointitiimimme tunnetaan nopeista liikkeistään. Kaikki kanssamme työskentelevät kollegat tietävät, että markkinoinnissa on aina hyvä pöhinä päällä! Olen tykännyt siitä, että Edenredillä vastuuta saa niin paljon kun uskaltaa ottaa.

Uusia aluevalloituksia ja markkinointimaailman muuttuvia trendejä

 
Tarjolla olevien työtehtävien monipuolisuus on ollut avain myös Oonan nopeaan ammatilliseen kehitykseen. Markkinointi ja viestintä ovat nimittäin aloja, jotka menevät nopeasti eteenpäin ja saavat osansa monenlaisista trendeistä ja maailman käänteistä. Myös Oonan vastuualueet ovat vaihdelleet paljon hänen Edenred-uransa aikana:

Aloittaessani Edenredillä halusin tehdä erityisesti somemarkkinointia. Pääsin tekemään myös minua kiehtonutta vaikuttajamarkkinointia, ja sitten siirryinkin jo laajempaan sidosryhmäyhteistyöhön. Nykyään teen paljon viestintää isoimmille asiakkaillemme sekä hallinnoin ja kehitän web-sivujemme käyttökokemusta. Vastaan tiimissämme myös Delicard-lahjakorttien kampanjoinnista ja lisäksi teen paljon projektinhallintatehtäviä. Kaiken tämän keskellä pääsen myös toteuttamaan intohimoani brändien kehittämistä ja sisällöntuotantoa kohtaan.

Yksi trendi on Oonan mukaan muuttuvassa markkinoinnin maailmassa yli muiden:

Data, data ja data ovat kaiken tekemisemme keskiössä, mikä on ammatillisen kehitykseni kannalta tosi tärkeä juttu. On kiinnostavaa tehdä päätöksiä vaikkapa tulevaisuuden kampanjoiden ja uutiskirjeiden sisällöstä nimenomaan datan perusteella. Dataohjautuvuus on trendi, joka on tullut jäädäkseen ja sen ymmärtämisestä tulee olemaan apua työssä kuin työssä.

Hyvinvointiin kannustava yrityskulttuuri sopii omiin arvoihin

 
Oona on tyytyväinen valmistumistaan seuranneisiin uramahdollisuuksiin. Hänelle on tärkeää tehdä töitä yritykselle, jonka toiminta vaikuttaa yhteiskuntaan positiivisesti:

Voin oikeasti seistä Edenredin arvojen takana. SM-tason kilpaurheilutaustalleni ja aktiiviselle elämäntyylilleni sopii työskennellä yritykselle, jonka tavoite on olla arjen hyvinvoinnin mahdollistaja. On palkitsevaa tehdä töitä hyvinvoinnin edistämisen eteen.

Edenred rekrytoi jatkuvasti uusia osaajia esimerkiksi IT-osastolle, asiakaspalveluun ja moniin muihin tiimeihin, jossa ammattilaiset eri taustoista ja maista tekevät saumatonta yhteistyötä. Yhdessä luomme arjen hyvinvointia puolelle miljoonalle Suomessa työskentelevälle työntekijälle – pitkäjänteisesti ja arvojamme kunnioittaen. Lue lisää Edenredistä työnantajana ja laita hakemusta tulemaan!
 
Meille töihin ›

Edenred yrityksenä ›

Arvot ja vastuullisuus ›

29.10.21

Meet Edenred people – Marielan polku asiakaspalvelusta teknologian kehitysvastuuseen

Asiakaspalveluun alun perin rekrytoitu Mariela on vähitellen siirtynyt kiinnostavien projektien kautta data-analytiikan ja tekoälyn pariin. Edenred on näin ollen osoittanut tarjoavansa lisää haasteita osaajalle, jolla on asenne kohdallaan ja intoa kehittyä.

Lue lisää
28.10.21

Monipuoliset edut antavat etulyöntiaseman rekrytoinnissa

Edenred auttaa jo yli 17 000 yritystä pitämään huolta työntekijöidensä hyvinvoinnista. Työsuhde-edut parantavat työnantajamielikuvaa ja auttavat yrityksiä rekrytoimaan uusia työntekijöitä.

Lue lisää

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin työsuhde-eduista? Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.