Työntekijöiden
Tuki

Työntekijöiden
Tuki

Apua henkilöstöetujen käyttöön – UKK

Työnantajien tuki ›             Palveluntarjoajien tuki ›
Etujen käyttö koronatilanteessa ›

Miten aktivoin korttini?

Näin aktivoit korttisi:

  1. Lataa MyEdenred Finland -sovellus sovelluskaupastasi tai mene osoitteeseen www.myedenred.fi 
  2. Avaa MyEdenred-sovellus ja valitse ”Aktivoi kortti”
  3. Syötä korttin takana oleva sarjanumero ja henkilötunnuksesi
  4. Luo vielä tunnukset MyEdenrediin, jossa voit
    • tarkistaa edun saldon ja maksutapahtumat
    • maksaa EdenredPaylla
    • muuttaa yhteystietojasi
    • tarkastella korttitietojasi lisätäksesi sen maksutavaksi toiseen sovellukseen
    • tehdä latauspyynnön edulle (mikäli työnantajasi sallii toiminnon)
    • vinkata paikkoja, joissa haluaisit käyttää henkilöstöetuasi.
Mistä voin tarkistaa saldoni?

Saldon tarkistus onnistuu MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Saldotiedot eivät ole saatavana käyttöpaikan maksupäätteellä.

Saldon lataa työnantajasi ja lataussykli noudattaa yleensä palkanmaksuaikataulua. Tarkemmat tiedot latauksesta ja sen aikataulusta saat yrityksesi henkilöstöeduista vastaavalta yhteyshenkilöltä.

En pysty käyttämään saldoani koronan takia. Jatketaanko saldon voimassaoloaikaa?
Miten latauspyyntö-toiminto toimii? Kuinka saan latauspyynnön automaattisen toistotoiminnon päälle/pois päältä?

Voit tehdä työnantajallesi välitettävän latauspyynnön joko MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Työnantajasi lataa saldon ja lataukset ovat yleensä sidoksissa palkanlaskentaan, minkä vuoksi latauspyyntö tulee tehdä etukäteen, yleensä noin kaksi viikkoa ennen palkanlaskentaa. Voit myös asettaa päälle automaattisen latauspyynnön toistotoiminnon, jolloin työnantajasi lataa automaattisesti asettamasi summan eikä sinun tarvitse muistaa tehdä latauspyyntöä joka kuukausi.

Mikäli haluat jättää jonkin kuukauden edun latauksen väliin, peruuta automaattinen toistotoiminto ja aseta se taas päälle seuraavassa kuussa:

Jos käytössäsi on kiinteät kuukausiarvot tai päivittäiset lounasarvot
Lopeta saldolatauspyynnön automaattinen toistotoiminto päivittämällä olemassaolevaa latauspyyntöä ja valitsemalla ”Lopeta toistotoiminto”.

Jos käytössäsi on prosenttiosuus lounasarvon maksimisummasta
Mikäli et halua ladata lisää etua ensi kuulle, mutta käytössäsi on automaattinen toistotoiminto, toimi näin: aseta toistotoiminto ensin pois päältä ja päivitä painamalla ”Lähetä”. Päivitä sen jälkeen latauspyyntö tekemällä toinen saldolatauspyyntö arvolle 0%, tallenna muutokset ja paina uudestaan ”Lähetä”.

Katso ohjeet automaattisen toistotoiminnon tekemiseen, päivittämiseen ja poistamiseen >>

Voit myös katsoa ohjevideon, kuinka se käy.
Miten ja missä Edenred Lounaria voi käyttää?

Edenred-kortilla, mobiilimaksulla ja Lounasseteleillä voi maksaa Edenredin palveluverkostoon kuuluvissa ravintoloissa, pikaruokaloissa ja lounaskahviloissa Suomessa. Verkostoomme kuuluu yli 15 000 lounasedun käyttöpaikkaa. Yksittäinen maksu voi olla enintään kulloinkin voimassaolevan Verohallinnon luontoisetupäätöksen mukainen maksimi- ja minimiarvo. Vuonna 2021 enimmäisarvo on 10,90 € ja minimiarvo 6,90 €.

Käyttöpaikkoja voit etsitä käyttöpaikkahaustamme.

Kuinka lisään Edenredin maksutavaksi Woltiin?

Jotta voit maksaa Edenredillä Woltin verkkopalvelussa, sinun tulee ensin rekisteröityä Woltin käyttäjäksi. Sen jälkeen voit lisätä kortin kohdasta ’Maksutavat’.

Edenredin Lounarilla voit maksaa 10.90€ ostoksestasi. Jos ostoksesi summa ylittää tämän, voit maksaa yli menevän osan Wolt krediiteillä.

Lue tarkemmat ohjeet ja loput kysymykset täältä ›

Kuinka kauan korttini saldo on voimassa?

Ennakkoon maksetun lounas-, liikunta- ja kulttuuri- sekä työmatkaedun saldo on voimassa 2 vuotta saldon latauspäivästä lähtien. Vanhenemassa olevan saldon voit tarkistaa MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Näet seuraavan 45 päivän aikana vanhenevan saldosi MyEdenredistä valitsemalla etusivulta “Maksutiedot” > “vanhenevat”.

Jos käytössäsi on käytön mukaan veloitettava etu on lounastilin summa käytettävissä aina kuluvan kuukauden ajan ja jos yrityksesi määrittelemä maksimi summa Edenred Virikettä on käytössäsi 1.1 alkaen, voit käyttää sitä koko kalenterivuoden.

Mikäli Edenred Virikkeen kokonaismäärä annetaan käyttöösi useassa erässä, summaa ei voi käyttää takautuvasti. Jokainen lataus on käytettävissä vain tietyn aikaa ennen uutta lautauskertaa.

  • Esim. jos Edenred Virikkeen vuosittainen maksimisumma on 400€ ja latauskerrat jaettu neljään osaan, lataus tapahtuu 3kk välein. Työntekijällä on käytettävissä 1.1. 100€ Virike-etua. Hän käyttää etuaan ensimmäisen 3kk:n aikana 50€. 1.4. tilillä on taas käytettävissä 100€ eli sinne latautuu lisää 50€.  

Työsuhteen päättyessä saldon käyttöaika riippuu työnantajasta, kuitenkin kortin voimassaolon puitteissa. Sovi käyttöajasta työnantajasi kanssa.

Olen kadottanut korttini, miten toimin?

Ota yhteyttä työnantajaasi korvaavan kortin tilaamista varten. Kun työnantajasi tilaa korvaavan kortin, vanha kuolettuu. Tarkistathan MyEdenred-palvelusta, että osoitetietosi ovat oikein kortin lähettämistä varten.

Mikäli haluat sulkea kortin välittömästi, ota yhteyttä Edenredin asiakaspalveluun ma-pe 9.00-16.00 numeroon (09) 7594 2848.

Mikä on Edenred Lounarin yksittäisen maksun enimmäis- ja vähimmäisarvo?

Yksittäinen maksu voi olla enintään kulloinkin voimassaolevan Verohallinnon luontoisetupäätöksen mukainen maksimi- ja minimiarvo. Vuonna 2021 enimmäisarvo on 10,90 € ja minimiveloitus 6,90 €. Lisätietoja löydät Verohallinnon sivuilta. Huomaathan, että alle 6,90 € arvoisista aterioista veloitetaan kuitenkin verottajan määrittämä minimisumma 6,90 €.

Missä ja miten voin käyttää Edenredin korttia tai mobiilia?

Voit käyttää korttia käyttökohteissa, jotka hyväksyvät Edenredin kortin tai mobiilin maksu­välineenä. Lounasverkostoon kuuluu tällä hetkellä noin 15 000 käyttöpaikkaa ja liikunta- sekä kulttuuriverkostoon yli 9 000 käyttöpaikkaa. Käyttöpaikat löydät täältä tai MyEdenred-sovelluksesta.

Edenred-kortilla voi tehdä lähimaksuja tai kortin voi syöttää maksupäätelaitteeseen, PIN-koodia et tarvitse. Lisäksi Edenred-kortin voi liittää Apple Payhin ja Google Payhin, jotka toimivat kaikkialla Edenredin verkostossa, missä on lähimaksupääte.

Voinko maksaa Edenred Virikkeellä elokuvalippuja internetin kautta?

Voit maksaa Edenred Virikkeellä ostaessasi lippuja Finnkinon verkkokaupassa.

Edenred Virikkeellä voi ostaa sarjalippuja ja yksittäisiä elokuvalippuja. Alla tarkemmat ohjeet lippujen ostoon. Verkkokaupasta ostetut mobiililiput toimitetaan sähköpostiisi, jos olet kirjautunut Finnkinon palveluun löydät liput myös omilta sivuiltasi.

Sarjalippujen osto

Edenred Virikkeellä voit ostaa käteviä sarjalippuja nyt ja käyttää niitä myöhemmin (tarkista eri sarjalippujen voimassaoloajat oston yhteydessä). Sinun tulee olla kirjautuneena sisään omilla Finnkinon tunnuksillasi. Sarjalippuihin tulee näkyviin nimi, joka on syötetty Finnkinon asiakastietoihisi ja ne ovat vain henkilökohtaiseen käyttöösi.

  1. Aloita osto Finnkinon sivuilta kohdasta Sarjaliput
  2. Osta kulttuurietusarjalippuja
  3. Valitse otsikon Maksa Edenredillä alta Osta kulttuurietusarjalippuja
  4. Valitse maksutavaksi Edenred
  5. Sinut ohjataan palveluntarjoaja Netsin sivuille, jossa suoritat verkkomaksun kortillasi tavalliseen tapaan: Valitse maksutavaksi Mastercard ja syötä korttisi tiedot (kortin numero, voimassaoloaika, CVC-tunnus). Mikäli käytössäsi on mobiiliratkaisu, löydät virtuaalisen korttisi tiedot MyEdenredin etusivulta kohdasta näytä korttitiedot. (Et voi maksaa verkkokaupassa käyttämällä Edenred Pay -mobiilimaksua.)
  6. Tulostettavat sarjaliput toimitetaan Finnkinon asiakastietoihisi tallentamaasi sähköpostiosoitteeseen

Yksittäisten lippujen osto

Edenred Virikkeellä voit ostaa yhden lipun, etkä voi lisätä useampaa lippua samaan ostokseen. Sinun ei tarvitse olla kirjautunut Finnkinon palveluun.

  1. Aloita osto normaaliin tapaan valitsemalla elokuva, näytös ja paikat
  2. Syötä voimassa oleva sähköpostiosoitteesi lipun ja kuitin toimitusta varten
  3. Valitse verkkopankki ja muut maksutavat
  4. Valitse maksutavaksi Edenred
  5. Sinut ohjataan palveluntarjoaja Netsin sivuille, jossa suoritat verkkomaksun kortillasi tavalliseen tapaan: Valitse maksutavaksi Mastercard ja syötä korttisi tiedot (kortin numero, voimassaoloaika, CVC-tunnus). Mikäli käytössäsi on mobiiliratkaisu, löydät virtuaalisen korttisi tiedot MyEdenredin etusivulta kohdasta näytä korttitiedot. (Et voi maksaa verkkokaupassa käyttämällä Edenred Pay -mobiilimaksua.)

Edenred Virike on henkilökohtainen veronalainen työsuhde-etusi, joten voit käyttää sitä maksutapana vain omiin lippuostoksiisi. Ostokseen ei voi lisätä popcornia, makeisia tai muita tuotteita.

Huomioithan, että jos haluat hankkia lippuja yhdessä muiden henkilöiden kanssa ja varmistaa vierekkäiset paikat, sinun pitää ostaa ensin itsellesi Edenred Virikkeellä sarjalippuja, minkä jälkeen voit siirtyä ostamaan lippuja normaalisti. Maksuvaiheessa voit maksaa yhden lipuista omalla sarjalipullasi syöttämällä sarjanumeron siihen varattuun kenttään ja maksaa loput liput toisella maksuvälineellä.

Miten ostan Internetin kautta myytäviä tapahtumalippuja Edenredin kortilla?

Jotta voit maksaa tapahtumalipun ja sen toimitusmaksun kortilla, tulee lippu olla varattu netin kautta. Esim. R-kioskissa voit tällä hetkellä lunastaa ainoastaan etukäteen varattuja lippuja. Katso tapahtumalippujen osto-ohje.

Huom! Tapahtumanjärjestäjät määrittelevät, kuinka myyvät lippuja. Joissain tapauksissa varatun lipun voi maksaa ja lunastaa myöhemmin ja joissain tapauksissa lippu tulee maksaa jo heti oston yhteydessä.

Miten mobiilimaksu toimii?

Etsi ravintola tai liikunta-/kulttuuripaikka MyEdenredistä nimen tai sijainnin perusteella (sovellus näyttää lähellä olevat käyttöpaikat, jos puhelimessasi on paikannustoiminto päällä), syötä maksettava summa ja näytä kuitti kassalle.

Maksuttoman sovelluksen voit ladata omasta sovelluskaupastasi hakusanalla ”MyEdenred”- valitsethan Suomen MyEdenred -mobiilisovelluksen. Käytä MyEdenred-palvelun tunnuksia, tai luo uudet. Samat tunnukset käyvät sekä mobiilisovellukseen että MyEdenred verkkopalveluun. Lue lisää MyEdenredistä.

Voit myös liittää Edenred-korttisi Apple Payhin ja Google Payhin ja maksaa puhelimesi lähimaksulla.

Miksi korttini ei toimi?

Onhan korttisi voimassa?
Olethan aktivoinut kortin?
Onko kortillasi saldoa?

Kortin tilan sekä saldon tarkistat helposti MyEdenred-sovelluksesta. Saldolatauksen palveluun tekee työnantajasi. Huomaathan, että Verohallinto asettaa kortille vuosittaiset minimi- ja maksimi­veloitusrajat lounasedulle, jotka vuonna 2021 ovat 6,90 € ja 10,90 €.

Missä ja mihin Edenred Virikettä voi käyttää?

Edenred-korttia ja Virikeseteleitä voi käyttää yli 9 000 Edenredin käyttöpaikkaverkostoon kuuluvissa liikunta- ja kulttuuritoimipisteissä ympäri Suomea.

Edenred Virikkeellä voi maksaa myös urheiluvälineiden vuokrauksen. Liikunta- ja kulttuuriedulla voi siis maksaa esimerkiksi hissilipun lisäksi suksien tai laudan vuokrauksen kun on menossa laskettelemaan tai kiipeilykengät ja -valjaat seinä- tai jääkiipeilyä varten.

Voinko käyttää Edenred Virikettä hieronta- ja fysioterapiapalveluihin?

Edenred Virikettä ei voi käyttää hierontapalveluihin. Hieronta- ja fysioterapiapalvelut eivät kuulu verohallinnon määrittelemän veroedun piiriin.

Paljonko Edenred Lounarilla säästää?

Lounasedun verotusarvo on 75 % edun nimellisarvosta eli esim. 10,90 € arvoinen Lounasseteli arvostetaan verotuksessa 8,18 € arvoiseksi. Tarkemmin lounasedun verotukseen voit tutustua Verohallinnon sivuilla. Työnantaja voi tarjota lounasedun joko luontoisetuna (rahapalkan päälle) tai lounasvähennyksenä (osana kokonaispalkkaa), oman säästösi lasket helposti säästölaskurillamme.

Kuinka kauan korttini on voimassa?

Edenred-korttien voimassaoloaika on 24 kuukautta niiden tilauspäivästä. Näet voimassaoloajan kortin etupuolelta. Yrityksesi henkilöstöasioista vastaava yhteyshenkilö saa tiedon vanhenemassa olevista korteista korvaavien korttien tilaamista varten.

Kuinka kauan Edenredin korttia voi käyttää, kun on lähtenyt pois yrityksen palveluksesta?

Työnantaja määrittää saldon käyttöajan työsuhteen päättyessä, tarkista asia siis työnantajaltasi.

Voinko käyttää kahden eri työnantajan korttia samaan aikaan?

Kyllä. Mikäli olet vaihtanut työnantajaa, voit aktivoida uuden kortin ja rekisteröidä sen eri käyttäjätunnuksella, jonka määrittelet itse MyEdenred-palvelussa. Korttiedut ja MyEdenred-tunnukset ovat aina työnantajakohtaiset.

Haluaisin käyttää henkilöstöetuani lounas-, liikunta tai kulttuuripaikassa, joka ei hyväksy Edenredin maksuvälineitä

Voit jättää vinkin käyttöpaikasta, joka ei vielä hyväksy käyttämääsi Edenredin korttia, seteliä tai mobiilimaksua. Otamme yhteyttä paikkaan sen saamiseksi verkostoomme.

Vinkkaa käyttöpaikka

Tarvitaanko Edenredin korttimaksussa PIN-koodia?

Maksut tapahtuvat ilman PIN-koodia. Kortti syötetään maksupäätteeseen, joka lukee sirun. Vaihtoehtoisesti voit maksaa lähimaksulla.

Minulle on tilattu kortti, mutta en ole saanut sitä?

Ota yhteyttä työntantajaasi, varmistakaa että osoite on oikein ja tilatkaa korvaava kortti. Mikäli kortti palautuu Edenredille, olemme aina yhteydessä työnantajaan.

Minulla on jo kortti edelliseltä työnantajalta, voinko pitää sen käytössä tai voiko saldot siirtää uudelle kortille?

Kortti on aina työnantajakohtainen. Sinulla voi olla kaksi korttia yhtäaikaa käytössä, mutta vanhaa korttia ja siihen liittyvää korttitiliä ei voida siirtää toisen työnantajan hallinnoitavaksi. Edellisen työnantajan myöntämää etuutta ei voida siirtää uuden työnantajan myöntämälle kortille, vaan kortteja tulee käyttää rinnakkain.

MyEdenred -tunnukset samoin kuin Edenredin kortitkin ovat työnantaja kohtaisia. Eli kun saat kortin uudelta työnantajalta on sinun luotava uudet MyEdenred-tunnukset. Näin voit myös käyttää entisen ja uuden työnantajan kortteja rinnakkain kun molemmilla on omat tunnuksensa.

Miten toimin kun työsuhteeni päättyy?

Varmista työnantajaltasi kauanko sinulla on aikaa käyttää korttia työsuhteesi päätyttyä. Päivitä myös henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi MyEdenred-palveluun, jotta pääset kirjautumaan sinne myös sen jälkeen kuin vanha työsähköpostisi sulkeutuu.

Kirjautuminen MyEdenrediin ei onnistu. Mitä teen?
  1. MyEdenred-palvelun etusivulla Kirjaudu-nappulan alta löytyy ’Unohditko salasanasi tai tunnuksesi?’ -linkki. Sen avulla voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi. Linkin saapumiseen saattaa mennä tovi, muistathan tarkistaa myös roskapostikansiosi.
  2. Sähköpostiviestissä kerrotaan, mikä käyttäjätunnuksesi on, se ei välttämättä ole sähköpostiosoitteesi. Samassa viestissä on linkki salasanan vaihtamiseen.
  3. Jos linkki ei jostain syystä saavu tai toimi, mene takaisin MyEdenredin etusivulle. Kirjaudu-painikkeen alta löytyy ’Aktivoi kortti’ -painike. Klikkaa sitä niin pääset luomaan itsellesi uuden käyttäjätunnuksen ja salasanan, joilla pääset taas kirjautumaan tilillesi.
Minulle piti tulla lisää saldoa kortilleni, mutta sitä ei näy. Mitä teen?

Ole yhteydessä työnantajaasi, henkilöstöetuasioista vastaavaan henkilöön.

Minua on veloitettu kahteen kertaan. Miten toimin?

Ota yhteyttä kyseiseen toimipaikkaan, jossa korttisi veloitus on tehty. Sovi ensisijaisesti kauppiaan kanssa vastine maksamallesi ylimääräiselle suoritukselle, esimerkiksi uusi lounas maksutta. Mikäli tätä ei voida tehdä pyydä kauppiasta olemaan yhteydessä Edenredin asiakaspalveluun.

Nimeni vaihtui, miten saan uuden kortin?

Pyydäthän yrityksen henkilöstöetuasioista vastaavaa henkilöä päivittämään tietosi Edenredin järjestelmään ja tilaamaan sinulle uuden kortin.

Miten todistan mobiilimaksun palveluntarjoajalle?

Voit näyttää MyEdenredin maksutapahtuman suoraan MyEdenred-sovelluksestasi tai lähettää maksusta tiedon, jotta palveluntarjoaja voi varmistaa maksun Kumppani-portaalista.

Miten lisään Edenred-korttini Apple Payhin tai Google Payhin?

Katso ohjeet:

Miten voin maksaa tapahtumalipun, jos Edenred-kortillani ei ole riittävästi saldoa?

Jos kortillasi ei ole riittävästi saldoa, voit maksaa Edenred-kortilla sillä olevan summan ja loput jollain toisella maksuvälineellä.

Miten MyChoice-saldonsiirto toimii?

MyChoice on MyEdenredissä oleva ominaisuus, joka mahdollistaa sinulle joustavammat keinot hyödyntää etujasi. Kun työnantajasi on ottanut ominaisuuden käyttöön, voit siirtää saldoa Edenred Virikkeen ja Edenred Työmatkan välillä. Siten voit itse päättää, käytätkö työsuhde-etuasi liikuntaan ja kulttuuriin vai työmatkoihin.

Näin se toimii:

1. Avaa valikko MyEdenredin etusivun vasemmasta yläkulmasta ja valitse ’MyChoice’.
2. Valitse kummalta edulta haluat tehdä siirron toiselle, voit vaihtaa niitä nuolinäppäimistä. Syötä siirrettävä summa ja paina ’Siirrä’. (Huomioithan Verottajan asettamat henkilöstöetujen vuosittaiset rajat. Vuonna 2021: Virike max 400€/vuosi ja Työmatka 3400€/vuosi.)
3. Vahvista tilien välinen siirto painamalla ’Vahvista siirto’. Saldo siirtyy toiselle edulle reaaliajassa.

Katso tarkemmat ohjeet >>

MyChoice ominaisuuden saldonsiirto ei onnistu, mitä teen?

Jos saldonsiirto ei onnistu tarkastathan alla olevat asiat:

  • Varmistathan, että työnantajanne on ottanut MyChoice-ominaisuuden käyttöön.
  • Verottaja määrittelee henkilöstöeduille rajat, joita ei vuositasolla voi ylittää. Jos olet esimerkiksi käyttänyt kuluvan vuoden aikana 400€ Virike-saldoa (maksimimäärä 2021), et voi siirtää sinne enempää rahaa.
  • Tarkastathan, että tililtä, josta olet siirtämässä rahaa, on tarpeeksi saldoa jäljellä, näet saldon MyChoice-siirtoa tehdessäsi.
  • Voit tehdä enintään 5 siirtoa 30 päivän aikana.
  • Olethan aktivoinut Edenred Virikkeen ja Edered Työmatkan MyEdenredissä?

Jos mikään yllä olevista ei vastannut kysymykseesi, olethan yhteydessä työnantajaasi.

Työntekijä – Ota yhteyttä!

Täytä lomake, niin asiakaspalvelumme on sinuun pian yhteydessä valitsemallasi tavalla. Kaikki kohdat ovat pakollisia.

Asiakaspalvelu

(09) 7594 2848 (pvm/mpm)

Avoinna: ma-pe klo 9:00-16:00