Työntekijöiden
tuki

Työntekijöiden
tuki

Työntekijöiden usein kysytyt kysymykset ja tuki työsuhde-etujen käyttöön

Tältä sivulta löydät apua ja tukea työntekijöille.

Työnantajien tuki ›             Palveluntarjoajien tuki ›

Kortin aktivointi ja etujen käyttö

Miten aktivoin Edenred-korttini?

Näin aktivoit korttisi:

  1. Lataa MyEdenred Finland -sovellus sovelluskaupastasi tai mene osoitteeseen www.myedenred.fi 
  2. Avaa MyEdenred-sovellus ja valitse ”Aktivoi kortti”
  3. Syötä korttin takana oleva sarjanumero ja henkilötunnuksesi
  4. Luo vielä tunnukset MyEdenrediin, jossa voit
    • tarkistaa edun saldon ja maksutapahtumat
    • maksaa EdenredPaylla
    • muuttaa yhteystietojasi
    • tarkastella korttitietojasi lisätäksesi sen maksutavaksi toiseen sovellukseen
    • tehdä latauspyynnön edulle (mikäli työnantajasi sallii toiminnon)
    • vinkata paikkoja, joissa haluaisit käyttää henkilöstöetuasi.
Nimeni vaihtui, miten saan uuden kortin?

Pyydäthän yrityksen henkilöstöetuasioista vastaavaa henkilöä päivittämään tietosi Edenredin järjestelmään ja tilaamaan sinulle uuden kortin.

Minulle on tilattu kortti, mutta en ole saanut sitä?

Ota yhteyttä työntantajaasi, varmistakaa että osoite on oikein ja tilatkaa korvaava kortti. Mikäli kortti palautuu Edenredille, olemme aina yhteydessä työnantajaan.

Minulla on jo kortti edelliseltä työnantajalta. Voinko pitää sen käytössä tai voiko saldot siirtää uudelle kortille?

Kortti on aina työnantajakohtainen. Sinulla voi olla kaksi korttia yhtäaikaa käytössä, mutta vanhaa korttia ja siihen liittyvää korttitiliä ei voida siirtää toisen työnantajan hallinnoitavaksi. Edellisen työnantajan myöntämää etuutta ei voida siirtää uuden työnantajan myöntämälle kortille, vaan kortteja tulee käyttää rinnakkain.

MyEdenred -tunnukset samoin kuin Edenredin kortitkin ovat työnantaja kohtaisia. Eli kun saat kortin uudelta työnantajalta on sinun luotava uudet MyEdenred-tunnukset. Näin voit myös käyttää entisen ja uuden työnantajan kortteja rinnakkain kun molemmilla on omat tunnuksensa.

Voinko käyttää kahden eri työnantajan korttia samaan aikaan?

Kyllä. Mikäli olet vaihtanut työnantajaa, voit aktivoida uuden kortin ja rekisteröidä sen eri käyttäjätunnuksella, jonka määrittelet itse MyEdenred-palvelussa. Korttiedut ja MyEdenred-tunnukset ovat aina työnantajakohtaiset.

Miten toimin kun työsuhteeni päättyy?

Varmista työnantajaltasi kauanko sinulla on aikaa käyttää korttia työsuhteesi päätyttyä. Päivitä myös henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi MyEdenred-palveluun, jotta pääset kirjautumaan sinne myös sen jälkeen kuin vanha työsähköpostisi sulkeutuu.

Saldo ja voimassaolo

Mistä voin tarkistaa saldoni?

Saldon tarkistus onnistuu MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa myedenred.fi. Saldotiedot eivät ole saatavana käyttöpaikan maksupäätteellä.

Saldon lataa työnantajasi ja lataussykli noudattaa yleensä palkanmaksuaikataulua. Tarkemmat tiedot latauksesta ja sen aikataulusta saat yrityksesi henkilöstöeduista vastaavalta yhteyshenkilöltä.

Kuinka kauan korttini saldo on voimassa?

Ennakkoon maksetun lounas-, liikunta- ja kulttuuri- sekä työmatkaedun saldo on voimassa 2 vuotta saldon latauspäivästä lähtien. Vanhenemassa olevan saldon voit tarkistaa MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Näet seuraavan 45 päivän aikana vanhenevan saldosi MyEdenredistä valitsemalla etusivulta “Maksutiedot” > “vanhenevat”.

Jos käytössäsi on käytön mukaan veloitettava etu on lounastilin summa käytettävissä aina kuluvan kuukauden ajan ja jos yrityksesi määrittelemä maksimi summa Edenred Virikettä on käytössäsi 1.1 alkaen, voit käyttää sitä koko kalenterivuoden.

Mikäli Edenred Virikkeen kokonaismäärä annetaan käyttöösi useassa erässä, summaa ei voi käyttää takautuvasti. Jokainen lataus on käytettävissä vain tietyn aikaa ennen uutta lautauskertaa.

  • Esim. jos Edenred Virikkeen vuosittainen maksimisumma on 400€ ja latauskerrat jaettu neljään osaan, lataus tapahtuu 3kk välein. Työntekijällä on käytettävissä 1.1. 100€ Virike-etua. Hän käyttää etuaan ensimmäisen 3kk:n aikana 50€. 1.4. tilillä on taas käytettävissä 100€ eli sinne latautuu lisää 50€.  

Työsuhteen päättyessä saldon käyttöaika riippuu työnantajasta, kuitenkin kortin voimassaolon puitteissa. Sovi käyttöajasta työnantajasi kanssa.

Kuinka kauan korttini on voimassa?

Edenred-korttien voimassaoloaika on 24 kuukautta niiden tilauspäivästä. Näet voimassaoloajan kortin etupuolelta. Yrityksesi henkilöstöasioista vastaava yhteyshenkilö saa tiedon vanhenemassa olevista korteista korvaavien korttien tilaamista varten.

Minulle piti tulla lisää saldoa kortilleni, mutta sitä ei näy. Mitä teen?

Ole yhteydessä työnantajaasi, henkilöstöetuasioista vastaavaan henkilöön.

Kuinka kauan Edenredin korttia voi käyttää, kun on lähtenyt pois yrityksen palveluksesta?

Työnantaja määrittää saldon käyttöajan työsuhteen päättyessä, tarkista asia siis työnantajaltasi.

Miten latauspyyntö-toiminto toimii? Kuinka saan latauspyynnön automaattisen toistotoiminnon päälle/pois päältä?

Voit tehdä työnantajallesi välitettävän latauspyynnön joko MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Työnantajasi lataa saldon ja lataukset ovat yleensä sidoksissa palkanlaskentaan, minkä vuoksi latauspyyntö tulee tehdä etukäteen, yleensä noin kaksi viikkoa ennen palkanlaskentaa. Voit myös asettaa päälle automaattisen latauspyynnön toistotoiminnon, jolloin työnantajasi lataa automaattisesti asettamasi summan eikä sinun tarvitse muistaa tehdä latauspyyntöä joka kuukausi.

Mikäli haluat jättää jonkin kuukauden edun latauksen väliin, peruuta automaattinen toistotoiminto ja aseta se taas päälle seuraavassa kuussa:

Jos käytössäsi on kiinteät kuukausiarvot tai päivittäiset lounasarvot
Lopeta saldolatauspyynnön automaattinen toistotoiminto päivittämällä olemassaolevaa latauspyyntöä ja valitsemalla ”Lopeta toistotoiminto”.

Jos käytössäsi on prosenttiosuus lounasarvon maksimisummasta
Mikäli et halua ladata lisää etua ensi kuulle, mutta käytössäsi on automaattinen toistotoiminto, toimi näin: aseta toistotoiminto ensin pois päältä ja päivitä painamalla ”Lähetä”. Päivitä sen jälkeen latauspyyntö tekemällä toinen saldolatauspyyntö arvolle 0%, tallenna muutokset ja paina uudestaan ”Lähetä”.

Katso ohjeet automaattisen toistotoiminnon tekemiseen, päivittämiseen ja poistamiseen >>

Voit myös katsoa ohjevideon, kuinka se käy.

Apple Pay

Ohjevideoita ›

Mikä Apple Pay on, miten otan sen käyttöön ja maksaako se jotain?

Apple Pay on iPhonen Wallet-sovelluksen kautta käytettävä maksutapa, joka mahdollistaa iPhonen, Apple Watchin tai iPadisi käyttämisen maksuvälineenä maksaessasi lounaasi tai virike-etusi Edenred-kortilla. Lue lisää Apple Payn yläpuolelta.

Apple Pay on saatavilla veloituksetta kaikille Edenred-kortin käyttäjille. Käyttääksesi Apple Payta, sinulla tulee olla yhteensopiva laite sekä Edenred-kortti rekisteröitynä ”Wallet”-sovelluksessa iPhonessa/asetuksissa ”Settings” iPadissa tai ”Watch” sovelluksessa Apple Watchissasi.

Edenred-maksuja voit tehdä iPhonella ja Apple Watchilla. Apple Pay on saatavilla seuraaville laitteille: iPhone 6 tai uudempi malli, iPad, Apple Watch, MacBook Pro with Touch ID.

HUOM! Erillisiä Edenred Lounas- tai Virike-kortteja ei voi lisätä Apple Payhin.

Missä ja miten maksan Apple Paylla?

Apple Paylla on sama käyttöpaikkaverkosto kuin Edenred-kortilla. Voit käyttää Apple Payta kaikissa Edenredin kumppaniverkostoon kuuluvissa paikoissa, joissa on lähimaksuja (NFC) vastaanottava maksupääte.

Maksat Apple Paylla kuin kortilla, mutta kätevämmin ja nopeammin. Tuplaklikkaa laitteesi sivu- tai kotipainiketta ja vahvista maksu sormenjälkitunnisteella tai FaceID:llä. Pidä puhelimen yläosa lähellä maksupäätettä, kunnes OK-merkki kuittaa maksun suoritetuksi.

Edenredin lähimaksuja ei tarvitse allekirjoittaa. Mikäli lähimaksuraja ylittyy (yli 50€), puhelin pyytää lisätunnistusta (sormenjälki, PIN-koodi, tai Face ID), minkä jälkeen maksun voi suorittaa loppuun normaalisti. Huomaathan kuitenkin, että palveluntarjoajalla on oikeus tietää, että maksu tapahtuu kohdennetulla maksuvälineellä.

Maksurajat ovat samat kuin Edenred-kortilla. Verohallinto määrittää lounasedulle vuosittaiset maksurajat.

Mitkä Edenredin kortit voin liittää Apple Payhin?

Tällä hetkellä Apple Payhin voi liittää vain Edenred-kortin.

Edenredin erillisissä lounas- ja Virikekorteissa (ent. Ticket Virike) lukee etupuolella “Lounas” tai “Virike”. Näitä kortteja voi lisätä Apple Payhin.

Miten voin seurata maksutapahtumiani Apple Payssa?

Apple Paylla tehdyt maksutapahtumat näkyvät Walletin tilitapahtumat-osiossa, MyEdenred-sovelluksessa ja myedenred.fi-sivullasi. Tiedot näkyvät samalla tavalla, kuin olisit tehnyt ostoksesi Edenred-kortillasi.

Voiko Apple Payssa olla Edenred-kortin lisäksi muita kortteja samaan aikaan?

Kyllä, Apple Payn Wallet-sovelluksessa voi olla 8 eri korttia samaan aikaan. Voit itse määrittää ensisijaisen maksukorttisi. Valitse maksutapahtuman alussa millä kortilla haluat suorittaa maksun. Lisäksi Edenred-kortin voi lisätä neljään laitteeseen esim. kahteen iPhoneen ja kahteen Apple Watchiin, jos kortinhaltijalla on useampi laite käytössään.

Miten rekisteröin Edenred-korttini Apple Watchiin?

Kun kortti on rekisteröity ensin iPhonen “Wallet” sovelluksessa, ota Apple Watch valmiiksi ja avaa lukitus.

  1. Avaa “Watch” sovellus iPhonessa ja valitse sovelluslistasta “Wallet ja Apple Pay”
  2. Valitse puhelimen näytöltä Ticket Duo-/Edenred-kortin oikealta puolelta “Lisää”.
  3. Syötä kortin kääntöpuolella oleva CVC-turvakoodi ja valitse “Seuraava”. Lue ja hyväksy käyttöehdot.

Tämän jälkeen voit valita vastaanotatko vahvistuskoodin myedenred.fi-palveluun antamaasi sähköpostiosoitteeseen, vai soitatko Edenredin asiakaspalveluun.

Mihin minun tulee ottaa yhteyttä ongelmatilanteessa?

Laite: missä tahansa Apple-laitteeseen, Wallet-sovellukseen tai iCloudiin liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Appleen.

Kortti: missä tahansa Edenred-kortin rekisteröintiin tai Apple Payn Edenred-kortin maksutapahtumiin liittyvissä asioissa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos olet kadottanut laitteesi, siirry selaimella osoitteeseen icloud.com ja kirjaudu sisään Apple ID:lläsi. Käytä “Etsi iPhoneni” (Find my iPhone) -toimintoa, jolla voit poistaa kaikki rekisteröidyt kortit Apple Paysta. Tämän jälkeen iPhone/ iPad / Apple Watch / MacBook Pro -laitettasi ei voi enää käyttää maksamiseen.

Google Pay

Ohjevideoita ›

Mikä Google Pay on ja missä sitä voi käyttää?

Google Pay on Android-mobiililaitteella tehtävä helppo ja turvallinen lähimaksutapa. Se mahdollistaa Edenred-kortin lisäämisen mobiililaitteeseen digitaaliseen muotoon. Lisättyäsi Edenred-kortin Google Payhin, voit maksaa Android-mobiililaitteellasi lähimaksulla asettamalla sen lähelle maksupäätettä. Google Pay on saatavilla veloituksetta ja ilman tilausta kaikissa Android älypuhelimissa ja tableteissa (esim. Samsung, Sony, HTC, LG, Google), joissa on Android Lollipop 5.0 tai uudempi.

Tällä hetkellä Google Payhin voi siis liittää vain Edenred-kortin. Huomaathan, että Lounas- ja Virike-etukortit ovat ulkonäöltään lähes samanlaisia kuin Edenred-kortti (kortissa lukee ”Lounas” tai ”Virike”). Kyseisiä kortteja ei valitettavasti voi lisätä Google Payhin.

Google Pay -maksujen käyttöpaikkaverkosto on sama kuin Edenred-kortilla. Voit käyttää Google Payta kaikissa Edenredin kumppaniverkostoon kuuluvissa paikoissa, joissa on lähimaksuja (NFC) vastaanottava maksupääte. Tarkistathan, että Edenred-kortissasi on lähimaksuikoni. Voit etsiä etujen käyttökohteita käyttöpaikkahaustamme.

Miksi en saa Edenred-korttiani lisättyä Google Payhin?

Jos et saa Edenred-korttiasi lisättyä Google Payhin, tarkista, että korttisi on aktivoitu MyEdenredissä. Varmista myös, että laitteesi on yhdistetty internetiin.

Tarkista myös, että:
– sinulla on Androidin Google Payta tukeva versio (Lollipop 5.0 tai uudempi)
– syöttämäsi korttitiedot ovat oikein
– korttisi ei ole vanhentunut tai suljettu
– kortissasi ei lue etupuolella ”Virike”, tai ”Lounas” – näitä kortteja ei voi lisätä Google Payhin

Jos et saa sähköpostia aktivoinnista, tarkista, että Edenred-korttisi on aktivoitu MyEdenredissä ja sähköpostisi MyEdenredissä on oikein kirjoitettu (profiili – yhteystiedot) ja vahvistettu. Jos et saa aktivointiviestiä, vaihda sähköpostiosoitteesi MyEdenredissä, vahvista sähköpostiosoite, odota 15 minuuttia ja koita uudelleen.

Miten maksan Google Paylla? Allekirjoitetaanko Google Pay -maksut?

Google-Paylla maksaminen:

1. Varmista, että olet kirjautunut Google-tilillesi puhelimellasi ja tarkista asetuksista, että NFC on kytketty päälle ja avaa puhelimesi. Appia ei tarvitse avata, jos Edenred-kortti on asetettu ensisijaiseksi maksukortiksi.
2. Aseta laitteesi lähimaksulukulaitteen lähelle ja odota sinistä OK-merkkiä.
3. Google Paylla maksaessa lähimaksurajan ylittäviä maksuja varten (yli 50€) puhelin pyytää lisätunnistusta (sormenjälki, PIN-koodi, Face ID), jonka jälkeen maksun voi suorittaa loppuun normaalisti.

Edenredillä tehtyjä lähimaksuja ei tarvitse allekirjoittaa. Mikäli lähimaksuraja ylittyy (yli 50€), puhelin pyytää lisätunnistusta (sormenjälki, PIN-koodi, tai Face ID), jonka jälkeen maksun voi suorittaa loppuun normaalisti. Huomaathan kuitenkin, että palveluntarjoajalla on oikeus tietää, että maksu tapahtuu kohdennetulla maksuvälineellä.

Miten voin seurata Google Paylla tehtyjä maksuja?

Sovelluksessa näet 10 viimeisintä tapahtumaa. Jos haluat nähdä lisää maksutapahtumia, kirjauduthan MyEdenrediin. Maksutapahtumatietojen ollessa ristiriitaisia, ensisijainen tieto löytyy aina MyEdenredistä.

Miten toimia, jos vaihdan laitetta? Voiko samaa korttia käyttää monessa laitteessa?

Jos vaihdat tai hankit uuden laitteen, sinun on lisättävä Edenred-kortti uudelleen Google Payhin.
Ennen kuin hankkiudut vanhasta puhelimesta eroon, varmista, että Edenred-kortti on poistettu sovelluksesta.

Voit myös lisätä saman kortin useaan laitteeseen. Korttisi lisätään automaattisesti Google Payhin kaikissa laitteissasi, joissa on Google Pay -sovellus. Jokaiseen laitteeseen on turvallisuussyistä oma erillinen digitaalinen numero, joka näkyy palveluntarjoajalle maksaessasi Google Paylla.

Onko korttini turvassa?

Kyllä, korttisi on turvassa. Maksaessasi ostokset Google Paylla, kortin oikea numero ei välity palveluntarjoajalle. Käytämme virtuaalitilin numeroa suojellaksemme tietojasi. Kun olet tehnyt ostoksen, näet maksuvahvistuksen joka sisältää maksusuorituksen paikan sekä myyjän nimen ja muut yksityiskohdat. Näin havaitset helposti epäilyttävän ostoksen.

Jos puhelimesi katoaa tai se varastetaan, voit sulkea sen saman tien missä vain. Sitten voit turvata korttisi vaihtamalla salasanan tai poistamalla kaikki henkilökohtaiset tiedot.

Miten voin poistaa korttini Google Paysta?
  1. Avaa Google Pay -sovellus
  2. Klikkaa korttia, jonka haluat poistaa
  3. Valitse oikean yläkulman menu-valikosta (tunnistat sen kolmesta pisteestä) ”Poista kortti”.

Tai

  1. Mene selaimella osoitteeseen payments.google.com
  2. Valitse Maksutavat -valinta
  3. Valitse kortti jonka haluat poistaa
  4. Klikkaa poista ja vahvista poisto
Mihin minun tulee ottaa yhteyttä ongelmatapauksissa?

Laite: missä tahansa Android-laitteeseen tai Android-sovellukseen liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Googleen.
Kortti: missä tahansa Edenred-kortin rekisteröintiin tai Edenred-kortin maksutapahtumiin liittyvissä asioissa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Varaudu Android-laitteen katoamiseen tarkistamalla, että ’Paikanna puhelin’ -ominaisuus on päällä, jotta voit löytää laitteen sen kadotessa. Käyttäessäsi ’Paikanna puhelin’ -ominaisuutta, näet puhelimesi sijainnin ja voit estää sen käytön tai poistaa kaiken datan. ’Paikanna puhelin’ on oletuksena käytössä Android-laitteilla, joille on kirjauduttu Google-tilillä. Muistathan sallia sijaintipalvelut laitteessasi, jotta voit tarkistaa sen sijainnin ja tarvittaessa estää sen käytön etänä. Lue lisää aiheesta ›

Edenred Pay & maksutavat

Miten lisään Edenred-korttini Apple Payhin tai Google Payhin?
Miten maksan Edenred Pay -mobiilimaksulla?
MyEdenred-sovelluksella löydät lähelläsi olevat käyttöpaikat helposti ja nopeasti. Näin teet turvallisia mobiilimaksuja Edenred Payllä:
  1. Avaa MyEdenred -sovellus
    • Jos sinulla ei vielä ole MyEdenred Finland -sovellusta, lataa se älylaitteesi sovelluskaupasta.
    • Voit käyttää MyEdenrediä myös osoitteessa myedenred.fi
  2. Aloita maksaminen (2 vaihtoehtoa)
    • Klikkaa etusivun karttabanneria ja valitse kartalta haluamasi käyttöpaikka. Voit myös suodattaa hakutuloksia esimerkiksi edun ja käyttöpaikan tarjoamien palveluiden mukaan
    • Luo uusi mobiilimaksu ja hae käyttöpaikkaa nimellä
  3. Syötä summa ja vahvista maksu.
  4. Vahvista maksu vielä uudelleen.
  5. Näytä maksu kassalle. Virtuaalinen kuitti näyttää kaikki maksun tiedot.
  6. Aktivoi kuitti käytetyksi.

 

Lue tarkemmat ohjeet ›

Edenred Pay ei käy haluamassani käyttöpaikassa. Mitä teen?

Voit käyttää mobiilimaksamiseen myös Google Pay tai Apple Pay -sovelluksia. Edenredin edut (paitsi Edenred Hieronta ja Työmatka) toimivat Google Paylla ja Apple Paylla. Nämä maksutavat toimivat kaikissa Edenredin verkostoon kuuluvissa käyttöpaikoissa, joissa käy lähimaksu.

Jokaisella Edenredin etujen käyttöpaikalla on käytännössä valmius myös Edenred Paylla eli MyEdenred -sovelluksella tehtävään mobiilimaksun käsittelyyn. Voit vinkata tästä käyttöpaikalle ja me varmistamme, että he pystyvät seuraavalla kerralla ottamaan vastaan myös Edenred Pay -maksuja.

Mistä tiedän, ottaako käyttöpaikka vastaan Edenred Pay -mobiilimaksuja?

Käyttöpaikkahausta näet kätevästi jokaisen käyttöpaikan maksuvaihtoehdot. Kännykkäikoni tarkoittaa, että käyttöpaikka ottaa vastaan Edenred Pay -mobiilimaksuja.

Miten todistan mobiilimaksun palveluntarjoajalle?

Voit näyttää MyEdenredin maksutapahtuman suoraan MyEdenred-sovelluksestasi tai lähettää maksusta tiedon, jotta palveluntarjoaja voi varmistaa maksun Kumppani-portaalista.

Minua on veloitettu kahteen kertaan. Miten toimin?

Ota yhteyttä kyseiseen toimipaikkaan, jossa korttisi veloitus on tehty. Sovi ensisijaisesti kauppiaan kanssa vastine maksamallesi ylimääräiselle suoritukselle, esimerkiksi uusi lounas maksutta. Mikäli tätä ei voida tehdä pyydä kauppiasta olemaan yhteydessä Edenredin asiakaspalveluun.

Tarvitaanko Edenredin korttimaksussa PIN-koodia?

Maksut tapahtuvat ilman PIN-koodia. Kortti syötetään maksupäätteeseen, joka lukee sirun. Vaihtoehtoisesti voit maksaa lähimaksulla.

Haluaisin maksaa edullani lounas-, liikunta tai kulttuuripaikassa, joka ei hyväksy Edenredin maksuvälineitä

Voit jättää vinkin käyttöpaikasta, joka ei vielä hyväksy käyttämääsi Edenredin korttia, seteliä tai mobiilimaksua. Otamme yhteyttä paikkaan sen lisäämiseksiverkostoomme.

Lähetä käyttöpaikkavinkki ›

Miten mobiilimaksu toimii?

Etsi ravintola tai liikunta-/kulttuuripaikka MyEdenredistä nimen tai sijainnin perusteella (sovellus näyttää lähellä olevat käyttöpaikat, jos puhelimessasi on paikannustoiminto päällä), syötä maksettava summa ja näytä kuitti kassalle.

Maksuttoman sovelluksen voit ladata omasta sovelluskaupastasi hakusanalla ”MyEdenred”- valitsethan Suomen MyEdenred -mobiilisovelluksen. Käytä MyEdenred-palvelun tunnuksia, tai luo uudet. Samat tunnukset käyvät sekä mobiilisovellukseen että MyEdenred verkkopalveluun. Lue lisää MyEdenredistä.

Voit myös liittää Edenred-korttisi Apple Payhin ja Google Payhin ja maksaa puhelimesi lähimaksulla.

Miksi Edenred-korttini ei toimi?

Onhan korttisi voimassa?
Olethan aktivoinut kortin?
Onko kortillasi saldoa?

Kortin tilan sekä saldon tarkistat helposti MyEdenred-sovelluksesta. Saldolatauksen palveluun tekee työnantajasi. Huomaathan, että Verohallinto asettaa kortille vuosittaiset minimi- ja maksimi­veloitusrajat lounasedulle, jotka vuonna 2021 ovat 6,90 € ja 10,90 €.

Missä ja miten voin käyttää Edenredin korttia tai mobiilia?

Voit käyttää korttia käyttökohteissa, jotka hyväksyvät Edenredin kortin tai mobiilin maksu­välineenä. Lounasverkostoon kuuluu tällä hetkellä noin 15 000 käyttöpaikkaa ja liikunta- sekä kulttuuriverkostoon yli 9 000 käyttöpaikkaa. Käyttöpaikat löydät käyttöpaikkahausta tai MyEdenred-sovelluksesta.

Edenred-kortilla voi tehdä lähimaksuja tai kortin voi syöttää maksupäätelaitteeseen, PIN-koodia et tarvitse. Lisäksi Edenred-kortin voi liittää Apple Payhin ja Google Payhin, jotka toimivat kaikkialla Edenredin verkostossa, missä on lähimaksupääte.

Olen kadottanut Edenred-korttini, miten toimin?

Ota yhteyttä työnantajaasi korvaavan kortin tilaamista varten. Kun työnantajasi tilaa korvaavan kortin, vanha kuolettuu. Tarkistathan MyEdenred-palvelusta, että osoitetietosi ovat oikein kortin lähettämistä varten.

Mikäli haluat sulkea kortin välittömästi, ota yhteyttä Edenredin asiakaspalveluun ma-pe 9.00-16.00 numeroon (09) 7594 2848.

Kuinka lisään Edenredin maksutavaksi Woltiin?

Jotta voit maksaa Edenredillä Woltin verkkopalvelussa, sinun tulee ensin rekisteröityä Woltin käyttäjäksi. Sen jälkeen voit lisätä kortin kohdasta ’Maksutavat’.

Edenredin Lounarilla voit maksaa 10,90€ ostoksestasi. Jos ostoksesi summa ylittää tämän, voit maksaa yli menevän osan Wolt-krediiteillä.

Tarkemmat ohjeet ›

Voinko käyttää lounasetua sekä ruoan että kuljetuskustannuksien maksamiseen?

Kyllä, lounasedullasi voit maksaa sekä ruoan että kuljetuskustannukset. Huomioithan, että lounasedulla kertamaksu voi olla Verottajan määrittämä maksimisumma 10,90€ ja mahdollinen ylimenevä osuus tulee maksaa Wolt-krediiteillä.

Miksi en voi käyttää lounasetua Woltin sovelluksessa puhelimessani?

Edenred ja Wolt halusivat tarjota uuden, asiakkaiden toivoman maksutavan mahdollisimman nopeasti. Toiminnon kehittäminen nettisivuille oli nopein vaihtoehto.

Huomaathan, että voit tehdä tilauksen puhelimellasi, mikäli käytät nettiselainta ja teet tilauksen osoitteessa wolt.fi.

Voinko käyttää lounasetuani Wolt-krediittien maksamiseen?

Lounasetu ei valitettavasti sovellu Wolt-krediittien maksamiseen.

Miten lisään Edenredin lounasedun maksutavaksi Woltiin?
Minulla on Edenredin lounasseteleitä. Voinko maksaa niillä Woltin kautta tilatessa?

Valitettavasti paperiset lounassetelit eivät käy maksutavaksi Woltissa.
Jos uskot, että työnantajasi olisi kiinnostunut vaihtamaan paperiset lounassetelit kortti- ja mobiiliratkaisuun tai pelkkään mobiiliratkaisuun vinkkaa heille tästä.

Minulla on haasteita lisätä Edenred maksutavaksi Woltin palveluun. Mistä saan apua?

Woltin asiakaspalvelu auttaa. Tavoitat heidät sähköpostitse osoitteesta support@wolt.com tai chatin kautta. Chat toimii sekä sovelluksessa että kirjautuneena osoitteessa wolt.com.

Etujen käyttö poikkeusaikana

Voiko allekirjoituksen jättää antamatta maksaessa Edenred- kortilla (pandemian aikana)?

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi olemme väliaikaisesti luopuneet Edenredin korttimaksuihin liittyvästä allekirjoitusvelvollisuudesta. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan maksun vastaanottajan täytyy olla tietoinen että maksu suoritetaan Edenredin kortilla (eikä esim. tavallisella pankkikortilla). Tarvittaessa maksun vastaanottaja voi pyytää henkilöllisyystodistusta Edenred-kortin omistajalta varmistaakseen tämän henkilöllisyyden.

Verottaja sallii nyt kotiinkuljetusmaksujen maksamisen lounasedulla. Voinko käyttää Edenredin korttia Woltin, Foodoran tai ResQ-applikaatiossa?

Voit käyttää Edenredin lounasetua tilatessasi ruokaa Woltin verkkosivuilta. Teemme aktiivisesti yhteistyötä muidenkin kotiinkuljetusyritysten kanssa kehittääksemme toiminnon, jonka avulla Edenred-kortin voi lisätä maksutavaksi mahdollisimman pian.

Lisää tietoa ruoan kotiinkuljetusmaksun maksamisesta lounasedulla täältä: Ravintoetua voi käyttää ruuan kotiinkuljetusmaksuihin ja täältä: Verohallinnon päätös vuodelta 2021 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista.

Saanko hyvityksen, jos olen käyttänyt Edenredin Virike-korttia, mutta en voinut osallistua aktiviteettiin (esim. tapahtuma peruttu)?

Hyvitys on käyttöpaikan vastuulla. Edenred ei voi tehdä päätöksiä käyttöpaikan puolesta. Edenred-korttisi maksu voidaan peruuttaa samalla tapavalla kuin minkä tahansa muunkin pankkikortin maksu. Sinun kannattaa olla yhteydessä siihen käyttöpaikkaan, jossa teit ostoksen.

Voinko käyttää Edenredin liikunta- ja kulttuurietua verkko- tai etävalmennuksiin?

Edenred-kortilla ei voi maksaa internetissä. Voit sen sijaan tehdä mobiilimaksuja Edenred Paylla, jos käyttöpaikka ottaa vastaan Edenred Pay -mobiilimaksuja. Tällöin voit suorittaa mobiilimaksun MyEdenred-sovelluksella ja käyttöpaikka saa ilmoituksen maksusta sähköpostiin.

Mobiilimaksuohje ›

Voinko käyttää etuja, jos olen lomautettu?

Jos Edenred-kortilla on käyttämätöntä saldoa, sitä voi käyttää loumautusajan aikana normaalisti (koskee lounasetua, Virike-etua ja työmatka-etua).

Jos sinulla on kysyttävää, ole yhteydessä oman työpaikkasi HR:ään tai työsuhde-eduista vastaavan henkilön kanssa.

Pidentääkö Edenred Virike-edun vanhentumispäivää?

Virike-etu on yleensä käytettävissä 2 vuotta. Jos Virike-etusi on vanhentumassa, voit esimerkiksi maksaa salijäsenyytesi tai golf-jäsenyyden etukäteen, ostaa 10 kerran kortin tai lahjakortin haluamaasi aktiviteettiin ja käyttää myöhemmin. Voit myös ostaa tapahtumalippuja myöhempään ajankohtaan, osallistua verkkovalmennuksiin tai käydä digitapahtumissa.

Käyttämätön saldo palautuu työnantajallesi sopimusehtojemme mukaisesti.

Lounasetu

Miten ja missä Edenred Lounaria voi käyttää?

Edenred-kortilla, mobiilimaksulla ja Lounasseteleillä voi maksaa Edenredin palveluverkostoon kuuluvissa ravintoloissa, pikaruokaloissa ja lounaskahviloissa Suomessa. Verkostoomme kuuluu yli 15 000 lounasedun käyttöpaikkaa. Yksittäinen maksu voi olla enintään kulloinkin voimassaolevan Verohallinnon luontoisetupäätöksen mukainen maksimi- ja minimiarvo. Vuonna 2021 enimmäisarvo on 10,90 € ja minimiarvo 6,90 €.

Käyttöpaikkoja voit etsitä käyttöpaikkahaustamme.

Mikä on Edenred Lounarin yksittäisen maksun enimmäis- ja vähimmäisarvo?

Yksittäinen maksu voi olla enintään kulloinkin voimassaolevan Verohallinnon luontoisetupäätöksen mukainen maksimi- ja minimiarvo. Vuonna 2021 enimmäisarvo on 10,90 € ja minimiveloitus 6,90 €. Lisätietoja löydät Verohallinnon sivuilta. Huomaathan, että alle 6,90 € arvoisista aterioista veloitetaan kuitenkin verottajan määrittämä minimisumma 6,90 €.

Paljonko Edenred Lounarilla säästää?

Lounasedun verotusarvo on 75 % edun nimellisarvosta eli esim. 10,90 € arvoinen Lounasseteli arvostetaan verotuksessa 8,18 € arvoiseksi. Tarkemmin lounasedun verotukseen voit tutustua Verohallinnon sivuilla. Työnantaja voi tarjota lounasedun joko luontoisetuna (rahapalkan päälle) tai lounasvähennyksenä (osana kokonaispalkkaa), oman säästösi lasket helposti säästölaskurillamme.

Liikunta- ja kulttuurietu

Missä ja mihin Edenred Virikettä voi käyttää?

Edenred-korttia ja Virikeseteleitä voi käyttää yli 9 000 Edenredin käyttöpaikkaverkostoon kuuluvissa liikunta- ja kulttuuritoimipisteissä ympäri Suomea.

Edenred Virikkeellä voi maksaa myös urheiluvälineiden vuokrauksen. Liikunta- ja kulttuuriedulla voi siis maksaa esimerkiksi hissilipun lisäksi suksien tai laudan vuokrauksen kun on menossa laskettelemaan tai kiipeilykengät ja -valjaat seinä- tai jääkiipeilyä varten.

Miten ostan Internetin kautta myytäviä tapahtumalippuja Edenredin kortilla?

Jotta voit maksaa tapahtumalipun ja sen toimitusmaksun kortilla, tulee lippu olla varattu netin kautta. Esim. R-kioskissa voit tällä hetkellä lunastaa ainoastaan etukäteen varattuja lippuja. Katso tapahtumalippujen osto-ohje.

Huom! Tapahtumanjärjestäjät määrittelevät, kuinka myyvät lippuja. Joissain tapauksissa varatun lipun voi maksaa ja lunastaa myöhemmin ja joissain tapauksissa lippu tulee maksaa heti oston yhteydessä.

Lisätietoa tapahtumalippujen ostamisesta ›

Voinko maksaa Edenred Virikkeellä elokuvalippuja internetin kautta?

Voit maksaa Edenred Virikkeellä ostaessasi lippuja Finnkinon verkkokaupassa.

Edenred Virikkeellä voi ostaa sarjalippuja ja yksittäisiä elokuvalippuja. Lue tarkemmat ohjeet lippujen ostoon ›

Voinko käyttää Edenred Virikettä hieronta- ja fysioterapiapalveluihin?

Edenred Virikettä ei voi käyttää hieronta- ja fysioterapiapalveluihin. Verottajan ohjeistuksen mukaisesti, Edenred Hieronta -etu käy näiden palveluiden maksamiseen. Lue lisää Edenred Hieronta -edusta ›

Miten voin maksaa tapahtumalipun, jos Edenred-kortillani ei ole riittävästi saldoa?

Jos kortillasi ei ole riittävästi saldoa, voit maksaa Edenred-kortilla sillä olevan summan ja loput jollain toisella maksuvälineellä.

Hierontaetu

Milloin Edenred Hieronta julkaistaan?

Edenred Hieronta julkaistaan joulukuussa 2021. Yritykset voivat heti edun julkaisun jälkeen alkaa tarjota etua työntekijöilleen. Lue lisää Edenred Hieronta -edusta ›

Missä voin käyttää hierontaetuani?

Edenredin hierontaedun käyttöpaikkaverkosto kattaa koko Suomen. Verottaja edellyttää, että jokainen hierontaetua tarjoava yritys määrittelee edun piiriin kuuluvat käyttöpaikat. Kysy lisätietoa etusi käyttöpaikoista yrityksesi henkilöstöasioista vastaavalta henkilöltä.

Edenredin käyttöpaikkahaku ›

Voiko liikunta- ja kulttuuriedulla maksaa hierontapalveluita?

Hierontapalveluita voi maksaa vain hierontaedulla. Liikunta- ja kulttuurietu eli Virike-etu on tarkoitettu virkistys- ja harrastustoimintaan. Virike-edun piiriin kuuluu omaehtoinen liikunnan ja kulttuurin harrastaminen joko fyysisen aktiivisuuden tai tavanomaisen kulttuuritoiminnan muodossa.

Voiko Edenredin hierontaedulla maksaa fysioterapiapalveluita?

Jos työnantajasi on maininnut työterveyssopimuksessaan hieronnan kuuluvan työterveyspakettiin, Edenred Hieronta -etua voi käyttää myös fysioterapiapalveluiden maksamiseen. Saat lisätietoa etusi käyttöpaikoista yrityksesi henkilöstöasioista vastaavalta henkilöltä. Lue lisää Edenred Hieronta -edusta ›

Paljonko etua voin käyttää kerralla?

Hierontaedun käyttöön ei ole asetettu minimi- tai maksimirajoja, eli voit maksaa edulla koko hieronnan.

MyChoice

Miten MyChoice-saldonsiirto toimii?

MyChoice on MyEdenredin ominaisuus, joka mahdollistaa sinulle joustavammat keinot hyödyntää etujasi. Kun työnantajasi on ottanut ominaisuuden käyttöön, voit siirtää saldoa Edenred Virikkeen ja Edenred Työmatkan välillä. Siten voit itse päättää, käytätkö työsuhde-etuasi liikuntaan ja kulttuuriin vai työmatkoihin.

Näin se toimii:

1. Avaa valikko MyEdenredin etusivun vasemmasta yläkulmasta ja valitse ’MyChoice’.
2. Valitse kummalta edulta haluat tehdä siirron toiselle, voit vaihtaa niitä nuolinäppäimistä. Syötä siirrettävä summa ja paina ’Siirrä’. (Huomioithan Verottajan asettamat henkilöstöetujen vuosittaiset rajat. Vuonna 2021: Virike max 400€/vuosi ja Työmatka 3400€/vuosi.)
3. Vahvista tilien välinen siirto painamalla ’Vahvista siirto’. Saldo siirtyy toiselle edulle reaaliajassa.

Katso tarkemmat ohjeet ›

Lue lisää MyChoicesta ›

MyChoice ominaisuuden saldonsiirto ei onnistu, mitä teen?

Jos saldonsiirto ei onnistu tarkastathan alla olevat asiat:

  • Varmistathan, että työnantajanne on ottanut MyChoice-ominaisuuden käyttöön.
  • Verottaja määrittelee henkilöstöeduille rajat, joita ei vuositasolla voi ylittää. Jos olet esimerkiksi käyttänyt kuluvan vuoden aikana 400€ Virike-saldoa (maksimimäärä 2021), et voi siirtää sinne enempää rahaa.
  • Tarkastathan, että tililtä, josta olet siirtämässä rahaa, on tarpeeksi saldoa jäljellä, näet saldon MyChoice-siirtoa tehdessäsi.
  • Voit tehdä enintään 5 siirtoa 30 päivän aikana.
  • Olethan aktivoinut Edenred Virikkeen ja Edered Työmatkan MyEdenredissä?

Jos mikään yllä olevista ei vastannut kysymykseesi, olethan yhteydessä työnantajaasi.

Lue lisää MyChoicesta ›

MyEdenred

Ohjevideoita ›

Kirjautuminen MyEdenrediin ei onnistu. Mitä teen?
  1. MyEdenred-palvelun etusivulla Kirjaudu-nappulan alta löytyy ’Unohditko salasanasi tai tunnuksesi?’ -linkki. Sen avulla voit tilata salasananvaihtolinkin sähköpostiisi. Linkin saapumiseen saattaa mennä tovi, muistathan tarkistaa myös roskapostikansiosi.
  2. Sähköpostiviestissä kerrotaan, mikä käyttäjätunnuksesi on, se ei välttämättä ole sähköpostiosoitteesi. Samassa viestissä on linkki salasanan vaihtamiseen.
  3. Jos linkki ei jostain syystä saavu tai toimi, mene takaisin MyEdenredin etusivulle. Kirjaudu-painikkeen alta löytyy ’Aktivoi kortti’ -painike. Klikkaa sitä niin pääset luomaan itsellesi uuden käyttäjätunnuksen ja salasanan, joilla pääset taas kirjautumaan tilillesi.

HSL-sovellus

Lisätietoa ›

Mitkä Edenredin kortit voin liittää HSL-sovellukseen?

HSL-sovellukseen voi liittää Edenredin Työmatka-kortin (ent. Ticket Transport®).

Missä laitteissa voin käyttää HSL-sovellusta ja maksaako se jotain?

HSL-sovellus on on saatavilla veloituksetta Android- ja iPhone -älypuhelimiin.

HSL-sovelluksen voi asentaa puhelimiin, joissa on joko iOS 9.0 tai Android 5.0 tai näitä uudempi käyttöjärjestelmä. Jos puhelimeesi voi päivittää jonkin edellä mainituista tai niitä uudemman käyttöjärjestelmän, voit ladata HSL-sovelluksen puhelimeesi.

Tieto puhelimesi käyttöjärjestelmästä selviää puhelimesi valmistajan nettisivuilta. Huomioithan, että uutta sovellusta ei voi asentaa Windows Phone -puhelimeen.

Missä HSL-mobiililippuja voi käyttää?

Liput kelpaavat HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä eli busseissa, metrossa, lähijunissa, raitiovaunuissa ja Suomenlinnan lautalla sekä U-linjojen busseissa.

HSL-alueeseen kuuluvat sen yhdeksän jäsenkuntaa. Nämä ovat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula.

Miten otan käyttöön HSL säästölipun?

Jatkuva säästötilaus on edullisin tapa ostaa 30 päivän kausilippu, kun matkustat pääkaupunkiseudulla säännöllisesti. Lippu ostetaan HSL-sovellukseen, ja se on voimassa aina, ilman että sinun tarvitsee erikseen muistaa ladata kautta. HSL-sovelluksen päivitetty versio ja jatkuva säästötilaus ovat nyt saatavissa sovelluskaupoista Android- ja iPhone-puhelimiin.

 

Jatkuvan säästötilauksen lippu veloitetaan maksukortiltasi 30 vrk:n välein. Liittämällä sovellukseen Edenredin työmatkaetukortin voit ensin käyttää työnantajasi tarjoaman työmatkaetusaldon. Kun saldo on käytetty ja seuraavan kuukauden automaattinen veloitus kortilta ei enää onnistu, saat tästä ilmoituksen sovelluksessa ja sähköpostiviestinä ensimmäisen kerran 2 vuorokautta ennen seuraavaa veloitusta. Voit tällöin vaihtaa toisen maksukortin sovellukseen, jotta säästölipun tilaus jatkuu ja vältyt irtisanomismaksulta. Voit lopettaa tilauksen 360 vrk:n jälkeen milloin vain ilman irtisanomismaksua.

Vertaile jatkuvan tilauksen lippuja HSL-sovelluksessa ›

Voiko mobiililipun maksaa eri maksukorteilla, jos Edenredin työmatkaetukortilla ei ole tarpeeksi saldoa?

HSL-sovelluksessa ei valitettavasti pysty jakamaan maksua kahdelle maksukortille eli ns. split payment ei ole mahdollinen. Edenredin Työmatka-kortilla (ent. Ticket Transport) maksettaessa saldon pitää riittää koko lipun maksamiseen. Kausitilausten välissä voit kuitenkin vaihtaa sovellukseen toisen maksukortin.

Mitkä Edenredin kortit voin liittää Whim-mobiilisovellukseen?

Voit liittää työmatkaetukorttisi Whim-sovellukseen, kun olet ensin aktivoinut sen MyEdenredissä.

Missä laitteissa voin käyttää Whim-sovellusta ja maksaako se jotain?

Whim-sovellus on on saatavilla veloituksetta Android- ja iPhone -älypuhelimiin.
Sovellus toimii iOS 10.2 tai sitä uudemmilla ohjelmistoversioilla (iPhone 5 tai uudempi). Android-versio toimii 5.0 (Lollipop) ja sitä uudemmilla versioilla.

Jotta sovellus toimii parhaiten, tulee seuraavien asetusten olla päällä laitteessasi: Wifi, mobiilidata, sijaintiasetukset, ilmoitukset, sekä automaattinen kellonajan ja aikavyöhykkeen päivitys.

Missä Whim-mobiililippuja voi käyttää?

Liput kelpaavat HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä: busseissa, metrossa, lähijunissa, raitiovaunuissa ja Suomenlinnan lautalla sekä U-linjojen busseissa, kerta-, kausi- sekä sarjalippuihin, sekä Turussa Fölin kertalippuihin. Lisäksi voit käyttää kaupunkipyöriä 30 minuuttia kerrallaan – käytössäsi on satoja pyöräasemia!

HSL-alueeseen kuuluvat sen yhdeksän jäsenkuntaa. Nämä ovat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula.

Taksi, sähköpotkulauta ja autonvuokraus eivät kuulu työmatkaedun piiriin.

Voiko mobiililipun maksaa eri maksukorteilla, jos Edenredin työmatkaetukortilla ei ole tarpeeksi saldoa?

Whim-sovelluksessa ei valitettavasti pysty jakamaan maksua kahdelle maksukortille eli ns. split payment ei ole mahdollista. Edenredin työmatkaetukortilla maksettaessa saldon pitää riittää koko tilauksen maksamiseen.

Edenredillä maksetun tilausjakson jälkeen tilauksesi jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Tilauksesi veloitetaan kuukausittain Whim-tiliin liittämältäsi maksukortilta voimassaolevan hinnaston mukaisesti, ellet peruuta tilausta ennen seuraavaa uusiutumispäivää.

Työntekijä – ota yhteyttä!

Täytä alla oleva lomake, asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Asiakaspalvelu

(09) 7594 2848 (pvm/mpm)

Ma-Pe klo 9:00-16:00