Kumppanimme SYKE Tribe tukee sinua matkalla kohti tavoitteitasi

Edenredin kumppani SYKE Tribe tarjoaa monipuolisia hyvinvointivalmennuksia verkossa. Tutustu syyskampanjamme valmennuksiin ja saat 15% alennuksen maksaessasi Virike-edulla!
Löydä tavoitteisiisi sopiva valmennus ›

 
Haaveiletko hyvinvointitavoitteiden saavuttamisesta tai elämäntapamuutoksesta? Mietitkö, miten lähteä liikkeelle ja miten estää epäonnistuminen? Syksyn ensimmäisessä Vieraskynä-blogissa Terhi Immonen, SYKE Triben toimitusjohtaja ja hyvinvoinnin ammattilainen, jakaa parhaat vinkkinsä, joiden avulla lisäät hyvinvointiasi ja saavutat tavoitteesi.

 

Elämää, kuntoa tai kehoa ei muokata toivomalla

Kun lähdemme tavoittelemaan muutosta, meiltä pitää löytyä sisäinen motivaatio muutokseen. Tämä tarkoittaa ymmärrystä nykytilanteesta ja siitä, missä tilanteessa emme enää halua olla. Lisäksi on tärkeää ymmärtää, mistä tilanteesta haluaa pois. Yhdelle se voi tarkoittaa liikunnan aloittamista, toiselle kivuista eroon pääsyä, kolmannelle voimatasojen kasvua ja käynnissä olevan tasannevaiheen ylittämistä.

Kuitenkaan pelkkä ulkoinen motiivi ei riitä muutoksen aloittamiseen. Ulkoisiksi motiiveiksi voidaan luokitella usein ”isi”-muotoisina koettavat ajatukset, kuten paineet harrastaa liikuntaa, olla hyvässä kunnossa ja syödä terveellisesti. Näitä ovat nimenomaan ne kuuluisat ”Pitäisi sitä, pitäisi tätä” -lauseet, joita me ihmiset usein mielessämme pyörittelemme.

Yhteiskunta haluaa sinun voivan hyvin, mikä ei kuitenkaan tarkoita että juuri sinun sisäinen motivaatiosi olisi vielä riittävällä tasolla muutoksen onnistumiseen. Meidän tulee löytää sisäinen palo lähteä tekemään jotain itsemme vuoksi. Tätä voi ruokkia erilaisin keinoin: yksinkertainen esimerkki on kirjoittaa paperille asioita, joihin et ole omassa hyvinvoinnissasi tällä hetkellä tyytyväinen. Kirjoita sen jälkeen ylös asiat, jotka haluaisit aidosti saavuttaa.

 

Näin harjoittelet tavoitteiden määrittelyä ja tarkastelua

  • Kirjoita ensimmäiselle listalle asiat, joihin et ole omassa hyvinvoinnissasi juuri tällä hetkellä tyytyväinen.
  • Kirjoita sen jälkeen toiselle listalle asiat, jotka haluaisit saavuttaa. Mitä toiveita sinulla on hyvinvointisi suhteen?
  • Tarkastele tämän jälkeen ensimmäistä listaa ja sitten toista listaa. Tunnustele, herättääkö joku kohta sinussa erityisen paljon tunteita.
  • Vertaile, löytyykö ensimmäisestä listasta toisen listan vastakohtia.
  • Pohdi käytössäsi olevalla tiedolla ja ymmärryksellä, voisiko jonkun kohdan saavuttaminen tai jostain asiasta eroon pääseminen auttaa saavuttamaan myös aivan muuun asian listoilta. Usein varsinkin hyvinvointiin liittyvät asiat ovat sellaisia, että muut hyödyt ja tavoitteet tulevat saavutetuksi ikään kuin luonnostaan, yhteen asiaan keskittymällä
  • Kun olet käynyt läpi kaikki edeltävät vaiheet, valitse yksi asia joko ensimmäiseltä tai toiselta listalta. Tämän tulee olla asia, joka resonoi sinussa eniten ja johon haluat erityisesti panostaa.
  • Viimeinen vaihe on vapaaehtoinen. Voit halutessasi listata vielä kaikki asiat tärkeysjärjestyksessä. Voit tehdä tämän sen perusteella, mikä sinusta tuntuu hyvältä tai minkä järjestyksen uskot olevan paras tapa edetä kohti päätavoitetta.
  • Kun saavutamme pisteen, jossa ymmärrämme mitä haluamme saavuttaa, tulee meidän siirtyä muutosprosessissa seuraavaan vaiheeseen eli suunnitteluvaiheeseen ja siitä vielä toimintavaiheeseen. Asia on näin, sillä elämää, kuntoa tai kehoa ei muokata toivomalla. Toiminta ja siihen sitoutuminen ovat kaikista muutosprosessin vaiheista työläimpiä, mutta ne myös antavat eniten.

 

Suunnitelmasta kohti toimintaa

Kun sinulla on ymmärrys siitä mitä haluat saavuttaa ja miksi, siirrymme seuraaviin vaiheisiin: valmistelu ja toiminta. Muutosprosessin edetessä on tärkeää ymmärtää, ettei ole vain yhtä tapaa lähteä saavuttamaan omia tavoitteita. Me olemme kaikki yksilöitä. Meillä on erilaiset taustat, eritasoiset tavoitteet, erilainen arki ja erilaiset resurssit. Voit tarkastella historiaasi ja siellä tapahtuneita mahdollisia epäonnistumisia ja kääntää ne nyt opeiksi. Voit muistella mikä on kohdallasi toiminut ja mikä taas ei. Voit myös kirjoittaa ne ylös.
 
Apukysymyksiä resurssien hahmottamiseen ja hyvän suunnitelman löytämiseen:

  • Missä olet aiemmin onnistunut ja mikä on ollut sinulle helppoa?
  • Mikä taas on tuottanut vaikeuksia ja missä sinulla on tullut epäonnistumisia, jotka voisit nyt kääntää opeiksi?
  • Kuinka paljon sinulla on aikaa käytettävissäsi?
  • Vaatiiko tavoitteesi rahallisia investointeja?
  • Vaatiiko tavoitteesi matkustamista? Onko se sinulle mahdollista?
  • Onko sinulla tukiverkostoja käytettävissäsi?
  • Mitä muuta sinun tulee huomioida? Nouseeko sinulle jotain asioita mieleen, jotka voisivat myöhemmin tulla haasteiksi? Voitko ennakoida niitä jotenkin?

Edellä mainitut olivat vain apukysymyksiä tukemaan omaa prosessiasi. Onnistumisen todennäköisyyden vahvistamiseksi olisi kuitenkin tärkeää käydä läpi omat käytettävissä olevat resurssit. Tämä sen vuoksi, jotta osaat valita itsellesi tien, jonka läpi jaksat ja pystyt kulkemaan. Kun tiedät, mitä haluat lähteä tavoittelemaan ja ymmärrät käytettävissä olevat resurssisi, sinulle aukeaa entistä paremmat mahdollisuudet löytää juuri sinulle sopiva ratkaisu.

 

Omat toiveet ja tarpeet huomioiva valmentaja tukee myös etänä

Erityisesti hyvinvoinnista puhuttaessa, muutoksen voi toteuttaa lukemattomin eri tavoin. Hyvinvointi on erittäin laaja teema, ja siihen liittyvät tavoitteet ovat usein todella isoja kokonaisuuksia. Jotta meidän olisi helpompi onnistua, voi olla järkevää asettaa tavoitteita esimerkiksi neljän viikon päähän tai vaikkapa 12 viikon päähän – ei vuoden päähän tai viiden vuoden päähän. Toki isojakin unelmia saa olla, mutta sitoutumisen kannalta on usein järkevämpää lähteä etenemään pieni askel kerrallaan.

Matka helpottuu, kun otat avuksi valmentajan, jolta löytyy juuri sinun tarpeisiisi ja toiveisiisi sopivaa osaamista. Samalla tavalla kun et todennäköisesti lähde itse korjaamaan autoasi, kannattaa noudattaa tätä samaa ajatusta myös oman kehosi suhteen. Moderni maailma tarjoaa meille nykyään myös ratkaisuja, joissa sitä asiantuntijaa ei tarvitse löytää omilta kotikulmilta. Puhutaan etävalmentamisesta, joka on lisääntynyt jo useamman vuoden, mutta koki merkittävän kasvun erityisesti korona-aikana. Verkkovalmennukset ja etävalmennus mahdollistavat muutosta haluaville usein edullisemman sekä ajasta tai paikasta riippumattoman vaihtoehdon.

Asiantuntijoille etä- ja verkkovalmentaminen taas mahdollistaa oman osaamisensa jakamisen entistä useammalle, koska aikaa jää enemmän käytettäväksi. Osa valmentajista hoitaa kaiken aina yksilöllisesti, jolloin puhutaan perinteisemmästä etävalmentamisesta. Osa taas suosii hybridivalmentamista, missä osa materiaalista on asiakkaalla valmiina ja lisäksi valmentaja tarjoaa henkilökohtaista tukea ja muokkauksia yksilö edellä. Kolmas vaihtoehto on täysin automatisoitu onlinevalmennus, jonka sisältö on suunniteltu etupainotteisesti tiettyyn tarpeeseen ja tietylle kohderyhmälle.

Tärkein tehtäväsi on siis löytää itsellesi sopiva valmentaja tai valmennus, joka voi tukea sinua omalla matkallasi kohti tavoitteitasi. Näin sinusta tulee oman elämäsi soihdunkantaja. Löydä tavoitteisiisi sopiva valmennus ›

 

SYKE Tribe auttaa sinua hyvinvoinnin matkallasi

Minulle on aina ollut tärkeintä auttaa ihmisiä saavuttamaan elämää parantavia muutoksia. Kuten kaikki valmentajat tietävät, asiakkaiden motivaation säilyttäminen ei kuitenkaan ole helppoa. Tavallisesti valmentaja voi vain toivoa, että asiakkaat pitävät kiinni heille laadituista suunnitelmista. Se ei riittänyt minulle. Tiedän kokemuksesta, että elämää, kuntoa tai kehoa ei muokata toivomalla.

Tästä ajatuksesta syntyi SYKE Tribe. Se on valmentajat ja treenaajat yhteen tuova valmennusalusta, joka auttaa valmentajaa motivoimaan ja hallitsemaan asiakkaitaan paremmin. Elämäntapamuutosta läpi vievälle se toimii motivaattorina, tukena ja oppaana hänen henkilökohtaisella matkallaan kohti omaa unelmaa ja parempaa elämää – olipa kyseessä sitten painonpudotus, kiinteytyminen tai kunnon kasvattaminen. Samalla se auttaa valmentajaa tekemään kannattavampaa liiketoimintaa, mikä on pitkään ollut valmentajakentällä haastavaa. Se auttaa säästämään myös merkittävästi valmentajan aikaa, jotta valmentaja saa aikaa keskittyä olennaiseen eli valmentamiseen ja oman osaamisensa jakamiseen.

 

Tarjolla laaja valikoima hyvinvointi- ja lifestylevalmennuksia

SYKE Tribe perustaa toimintansa ajatukselle, ettei ole olemassa yhtä valmentajaa tai valmennusratkaisua, joka sopii kaikille. Yhdistämme kuluttajat ja valmentajat uudella tavalla: autamme ihmisiä löytämään sopivan valmiin verkkovalmennuksen tai vaikkapa henkilökohtaisen valmentajan. Meidän tehtävämme on auttaa ihmisiä löytämään itselleen sopiva valmentaja tai valmennus muuttuvien trendien ja villitysten joukosta.

Tärkeintä on löytää oma tapa kulkea omaa matkaa. Elämäntapamuutosta läpi vievälle SYKE toimii motivaattorina, tukena ja oppaana hänen henkilökohtaisella matkallaan kohti omaa unelmaa. Voin ylpeänä todeta, että tätä nykyä meiltä löytyy Suomen laajin ja monipuolisin valikoima hyvinvointi- ja lifestylevalmennuksia erilaisilla tavoitteilla – jotta juuri sinä voit löytää itsellesi sopivan ratkaisun. Löydä tavoitteisiisi sopiva valmennus ›
 
Kokeile, innostu ja löydä itsellesi sopiva tapa. Ole oman elämäsi soihdunkantaja.
 
Terhi Immonen
Toimitusjohtaja
SYKE Tribe

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko tietää enemmän Edenredin työsuhde-eduista? Täytä alla oleva yhteydenottolomake, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.